بررسی نقش اخلاق بر سلامت روان در اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه

پیام:
چکیده:
مقدمه

یکی از عوامل موثر در ایجاد آرامش، ایمان و اخلاق نیکو و شایسته است؛ زیرا احساس شاد ی به انسان دست داده و باعث نشاط و سلامت روانی می شود و به دنبال آن سلامت فیزیکی تامین و انسان را به فعالیت های صحیح زندگی وادار می کند. یکی از والاترین اهداف دین اسلام، تکامل مکارم اخلاقی است، تا آنجا که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «انی بعثت لا تتمم مکارم الاخلاق». اخلاق پسندیده با زدودن کینه ها و جذب قلب ها، زمینه روابط اجتماعی مناسب و آرامش را فراهم می آورد. حضرت امام علی(ع) می فرمایند: «هر کس اخلاقش نیکو باشد، راه های زندگی برایش هموار می گردد.» لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق بر سلامت روان از دیدگاه امام علی (ع) انجام گرفت.

روش

پژوهش حاضر یک مطالعه کتابخانه ای است که نقش اخلاق پسندیده بر سلامت روان در کلام امام علی (ع) بررسی شده است و در آن سعی شده از قرآن و نهج البلاغه وغررالحکم استتفاده گردد. در ابتدا اخلاق تعریف و سپس صفات پسندیده اخلاقی در کلام امام علی (ع)ذکر شده و آثار هر کدام بر سلامت روان بیان گردیده است.

یافته ها

دراین مطاله، نقش اخلاق بر سلامت روان از دیدگاه امام علی (ع) مورد بررسی قرار گرفت و یافته های تحقیق نشان داد حسن خلق از موارد مهم اثر گزار بر سلامت روان است و صفات پسنذیده در ارتقای آن موثر است.

بحث و نتیجه گیری

اخلاق عبارت است از یک سلسله خصلتها و سجایا و ملکات اکتسابی که بشر آن را به عنوان اصول اخلاق می پذیرد.با یاد خدا و اخلاق نیکو، انسان به آرامش و سلامت روان دست می یابد. پیامبر اکرم (ص) محبوب ترین فرد نزد خداوند را خوش خلق ترین مردم می دانند و حضرت علی (ع) حسن خلق را سرلوحه ویژگی های مومن می دانند. حسن خلق، تواضع، بردباری و شرح صدر، عفو و گذشت و مدارا کردن، خوش گمانی، صله رحم، تغافل، رازداری و انصاف از جمله صفات مناسب اخلاقی است که به بهبود روابط اجتمایی و سلامت روان کمک می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!