اندازه گیری میزان ماده موثره دکسترومتورفان در اشکال دارویی موجود در بازار دارویی ایران به روش HPLC

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
کنترل کیفی و کمی اشکال داروئی از مباحث مهم در ارتباط با فرمولاسیون و صنعت داروسازی می باشد. تعیین دقیق مقدار ماده موثره در ترکیبات دارویی موجود در بازار داروئی، می تواند در تعیین طول تاریخ مصرف، کنترل دارو از لحاظ بازدهی بدنی و در نهایت تعیین کارائی و اثردهی دارو مفید باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی مقدار ماده موثره دکسترومتورفان در اشکال داروئی موجود در بازار دارویی ایران بود.
مواد و روش کار
ابتدا اشکال مختلف داروئی دکسترومتورفان با چند شماره سریال متفاوت انتخاب شد. ماده موثره آن ها براساس روش استاندارد فارماکوپه (USP) استخراج گردید و با استفاده از روشHPLC و آشکار ساز فلورسانس اندازه گیری گردیدند.
نتایج
نتایج حاصل از اندازه گیری مقدار دکسترومتورفان در 40 نمونه شکل داروئی دکسترومتورفان به ترتیب؛ قرص ها بین 124-104 درصد، قطره ها بین 92-87 درصد، شربت های ساده بین 119-91 درصد و شربت های ترکیبی بین 120-109 درصد مقدار موجود در برچسب هر یک از این فرآورده ها بودند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصله از اندازه گیری 40 نمونه شکل دارویی دکسترومتورفان در مقایسه با مقدار ماده موثره مورد ادعای لابراتوارهای داروسازی تولید کننده این فرآورده ها، نتایج قابل قبول و افزون بر برچسب داروئی در مورد اشکال داروئی قرص و شربت ها را نشان می دهد در حالی که مقدار ماده موثره در قطره های خوراکی کمتر از مقادیر مورد ادعا است.
زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 413
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!