بررسی مشکلات زنان سرپرست خانواده استان سیستان و بلوچستان در سال 1389

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
خانواده از دیده گاه روانشناسی یک واحد اساسی برای تکامل شخصیت و روابط اعضاء می باشد. برخی از خانواده ها در شرایط خاص زندگی، نسبت به بقیه، بیشتر در معرض صدمه و آسیب قرار دارندکه مهمترین این خانواده ها، خانواده های تک سرپرست یا تک والد می باشند.هدف از این مطالعه تعیین مشکلات زنان سرپرست خانواراستان سیستان وبلوچستان درسال1389بوده است.
روش بررسی
مطالعه مذکور توصیفی از نوع مقطعی می باشد و جامعه پژوهش را کلیه زنان سرپرست خانوار ساکن استان سیستان و بلو چستان تشکیل دادندکه در زمان نمونه گیری (از اردیبهشت تا پایان شهریور ماه1389) به سازمان های تحت پوشش بهزیستی، مراکز کمیته امداد و یا مراکز بهداشتی درمانی شهری مراجعه کرده بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای مشتمل بر سوالات دموگرافیک و مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی و شغلی بودکه اعتبار آن ازطریق اعتبار محتوا مورد تایید ده نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه ایرانشهر قرار گرفته و پایایی آن به روش استفاده از فرم های هم ارزمحاسبه شد. پرسشنامه توسط مرکز بسیج زنان ایرانشهر بین مراکز مذکور در شهرستانهای مختلف استان توزیع شده و بعد از تکمیل، جمع آوری گردید. روش جمع آوری داده ها، مصاحبه حضوری بوده و اطلاعات توسط برنامه آماری spss 16 و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد، نمونه مورد بررسی، میانگین سنی6 /12± 5/40، میانگین سن ازدواج 5/4 ± 4/17 سال و میانگین تعداد فرزند 5/2± 0/4 داشته اند. از نظر نوع سرپرستی خانوار، 5/58% زنان سرپرست خانوار، 3/38% بد سرپرست و 2/3% خود سرپرست بودند.1/83% درآمد ماهیانه کمتر از300هزار تومان داشته و6/69% تحت پوشش بیمه بوده اند.کودکان در 57% آنها از ادامه تحصیل محروم شده و6/43% فرزندان این زنان مشکلات رفتاری داشتند.
نتیجه گیری
زنان سرپرست خانوار بسیار آسیب پذیرند، آن ها با مشکلات بسیاری رو به رو هستند، به همین دلیل توجه و رسیدگی به آنان از وظایف مهم دولت، نهادهای خصوصی و تک تک مردم است. کمک رسانی به آن ها چیزی فراتر از کمک های مالی را در بر می گیرد. توانمند سازی و مهارت آموزی زنان سرپرست خانوار، یکی از مهم ترین بخش های آن است.
زبان:
فارسی
صفحات:
453 تا 457
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!