ثاثیر موسیقی درمانی بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 هدف این پژوهش، بررسی تاثیر موسیقی درمانی بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی شهر شیراز در سال تحصیلی 88-89 بود. 

روش

 این پژوهش که از نوع مطالعات تجربی مداخله ای بود به صورت پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، 40 دانش آموز پسر پایه های چهارم و پنجم دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی بر اساس ملا کهای تشخیصی DSMIV با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی تعادلی به دو گروه مساوی تقسیم شدند و مداخله فعالیتهای موسیقیایی (شامل برنامه موسیقی‌درمانی براساس نظریه ارف شولورک) در گروه آزمایش به مدت 12جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات، آزمون توجه انتخابی (استروپ) که به صورت نرم افزار تهیه شده بود به منظور سنجش توجه انتخابی اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها برحسب روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی وابسته صورت گرفت. 

یافته ها

 مقایسه میانگین نمرات در دو گروه کنترل و آزمایش دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی نشان د اد که افزایش نمرات پس آزمون در تمامی موارد (زمان واکنش و نمره تداخل) در گروه آزمایش بیش از گروه کنترل بود و تفاوت معناداری در زمان واکنش همخوان (0001/0P<)، ناهمخوان (0001/0P<) و نمره تداخل (007/0P<) مشاهده شد. 

نتیجه گیری

با استناد به داده های به دست آمده می توان نتیجه گرفت، اجرای برنامه موسیقی درمانی، بر توجه انتخابی دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه    بیش فعالی اثر مثبت دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1167298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!