گزارش درمانگاهی هیپرویتامینوز A در سه قلاده گربه ی خانگی در شهرستان اهواز

پیام:
چکیده:
هیپرویتامینوز A، یک بیماری اسکلتی در گربه ها است که به دلیل جذب بیش از حد ویتامین A (تغذیه با جگر خام گاو و گوسفند) رخ می دهد. غلظت بالای ویتامین A روند استخوانی شدن داخل غضروفی و داخل غشایی را مهار می کند و منجر به کلسیفیه شدن دیستروفیک در اندام های اسکلتی می شود. گربه های مبتلا معمولا در محدوده ی سنی 2 تا 4 سال هستند. هیچ گونه استعداد جنسی یا نژادی وجود ندارد. یافته های رادیوگرافی شامل تشکیل استخوان جدید در امتداد کمان دنده ها و قسمت های شکمی بدنه مهره ها به ویژه مهره های گردنی است. علاوه بر این روند تشکیل استخوان ممکن است بر روی مهره های سینه ای و کمری، استخوآن های بلند و اطراف مفاصل صورت پذیرد. در این مطالعه که بر روی 107 قلاده گربه انجام شده بود، در 3 مورد هیپرویتامینوز A تشخیص داده شد. آنها بذای معاینه ی سلامت به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ارجاع داده شده بودند. گربه های مبتلا در محدوده سنی 5/5 - 3 سال و همگی آن ها از نژاد مو کوتاه اهلی بودند. گربه های بیمار تحت رژیم غذایی با مقادیر زیاد جگر خام بودند. آنها دارای علایم بالینی مشتمل بر کسالت، بی اشتهایی و کاهش وزن در طی یک دوره چند ماهه بودند. سر و گردن گربه ها به شکل سفتی حالت کشیده داشت. در معاینه بالینی، علایمی از درد در گربه های مبتلا دیده نشد؛ اما سفتی و محدودیت حرکت در مفاصل قابل توجه بود. در رادیوگرافی نیز تشکیل استخوان جدید در ستون مهره ها (مهره های سینه ای و گردنی) و استخوان های اندام حرکتی قدامی در اطراف مفاصل تشخیص داده شد. هدف از انجام این مطالعه، تحقیق بر روی هیپرویتامینوز A در گربه های خانگی منطقه اهواز بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1168316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!