مقایسه اکوستیکی واکه های افراشته و افتاده با وضوح ادراکی گفتار در مردان مبتلا به پارکینسون و عادی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری پارکینسون، اختلالی نورولوژیک است که از طریق کاهش پیشرونده دوپامین در مغز شناخته می شود. کاهش ترشح دوپامین می-تواند بر حرکات غیر گفتاری، و به همان میزان بر جنبه های تولید گفتار نیز تاثیر بگذارد. دیزآرتری نوعی از اختلالات گفتاری است که به دلیل آسیب به دستگاه عصبی مرکزی یا محیطی و در نتیجه ی آشفتگی در کنترل عضلانی ساز وکار گفتاری روی می دهد. ترکیبی از تحقیق بر گفتار طبیعی و گفتاری که از لحاظ نورولوژیکی آسیب دیده، منجر به بهبود فهم تنظیمات عصبی گفتار می شود. این پژوهش با هدف بررسی اکوستیکی و ادراکی واکه های گفتار افراد مبتلا به پارکینسون و عادی انجام شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی انجام شده است. در این بررسی نمونه صدای 18 فرد مبتلا به پارکینسون و 18 فرد عادی در محیط بدون سروصدا جمع آوری و با استفاده از نرم افزار Praat تجزیه و تحلیل شدند. برای بررسی تفاوت میان داده ها از آزمون های Independent Samples Test و Maan-Whiteny استفاده شد.
یافته ها
متغیرهای مورد بررسی در دو گروه مورد مطالعه تفاوت های معنادار نشان دادند. بررسی F1-F0در واکه های افتاده کاهش معنادار نسبت به افراد عادی نشان دادند. (P<0/001) F2-F1در واکه های افراشته کاهش معنادار نسبت به افراد عادی نشان دادند (P<0/05).
نتیجه گیری
نتایج حاکی از اثرات بیماری بر ویژگی های گفتار افراد دیزآرتریک است و با استفاده از رویکرد اکوستیکی می توان این تفاوت ها را به طور دقیق مشخص کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
385 تا 392
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!