بررسی نقش تزریق آلبومین بر عملکرد بالینی و عوارض ناشی از سکته ی مغزی خونریزی دهنده در بیماران بستری در بخش مغز و اعصاب بیمارستان گلستان اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

این مطالعه به بررسی تاثیرات استفاده از آلبومین تزریقی در بهبود عملکرد بالینی بیماران دچار خونریزی حاد مغزی پرداخته است.

روش بررسی

پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی دوسوکور می باشد. بیماران سکته ی مغزی هموراژیک که حداکثر 24 ساعت از وقوع آن گذشته وارد مطالعه شدند. بیماران به دو گروه تقسیم شدند، گروهی آلبومین را طی 7 روز، روزانه 2 ساعت به صورت وریدی و گروه دیگر نرمال سالین دریافت کردند. سرانجام بیماران در بدو بستری و روز هشتم و ماه سوم بر اساس معیار NIHSS ارزیابی شدند و در نهایت تحلیل آماری و ارزیابی میزان تاثیر مداخله در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

60 بیمار بررسی شدند، 30 بیمار آلبومین و 30 بیمار دارونما دریافت کردند. بیماران دو گروه از نظر سن، جنس و ریسک فاکتورها همسان بودند، در سایر بررسی ها میزان مرگ ومیر دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری نداشتند (0/353 =P). همچنین بین دو گروه روزهای بستری در بیمارستان تفاوت معناداری نداشت (0/343=P) و در بررسی حجم هماتوم قبل (0/596=P) و بعد از درمان (483/ 0= P) هم تفاوت معنا داری دیده نشد. در روز اول بستری (0/474 =P) و سه ماه بعد از درمان (0/095=P) برحسب نتایج به دست آمده دیده شد که بین NIHSS دو گروه تفاوت معناداری از لحاظ آماری وجود ندارد. نتایج مربوط به روز هشتم بعد از درمان نشان داد که تفاوت NIHSS میان دوگروه از لحاظ آماری معنادار می باشد (0/025=P).

نتیجه گیری

بررسی این مطاله نشان داد که استفاده از آلبومین تزریقی در بیماران سکته ی مغزی خونریزی دهنده در هفته های نخست باعث بهبود در عملکرد بالینی بیماران شود، ولی در طولانی مدت اثرات آن کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
400 تا 408
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!