تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر رفتارهای ایمنی دانش آموزان پسرمدارس ابتدایی شهر اهواز در برابر وقوع زلزله

پیام:
چکیده:
مقدمه
براساس گزارش های سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بلایا، کشور ایران نه تنها در زمره کشورهای بلاخیز جهان رتبه بندی شده است، بلکه رتبه نخست را از نظر بیشترین تعداد موارد مرگ متعاقب بروز زلزله داشته است.این مطالعه با هدف تاثیر برنامه آموزشی الگوی پرسید، پروسید بر رفتارهای ایمنی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز در برابر وقوع زلزله طراحی شده است.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی است که جهت بررسی رفتارهای ایمنی دانش آموزان در سال 1390 انجام شد. 400 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی ساده از بین دو دبستان شهر اهواز انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و چک لیست، جمع آوری شد. پرسشنامه حاوی سوالاتی در بخش های مشخصات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و رفتار عوامل قادر کننده و عوامل تقویت کننده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS، آزمونهای t مستقل و زوج و آزمون کای دو استفاده شد.
یافته ها
پس از مداخله آموزشی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد میانگین نمره آگاهی و میانگین نمره نگرش در خصوص رعایت نکات ایمنی در برابر وقوع زلزله (عوامل مستعدکننده) (001/0P<)،استفاده از منابع آموزشی،تشکیل کلاس آموزشی و شرکت در کلاس آموزشی (عوامل قادرکننده) (001/0P<)و تشویق خانواده و معلمین (عوامل تقویت کننده)و رفتارهای ایمنی در هنگام وقوع زلزله افزایش معنی دار یافته اند(001/0P<).
نتیجه گیری
نتایج فوق نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید و اجزای اصلی آن (عوامل مستعدکننده،قادرکننده و تقویت کننده) در افزایش رفتارهای ایمنی در هنگام وقوع زلزله در جامعه مورد مطالعه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
174 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!