بررسی اثر عصاره ی آبی الکلی گیاه بیلهر (Dorema aucheri) بر سطوح تستوسترون، FSH سرم و تعداد اسپرم موش صحرایی نر مدل دیابتی نیکوتین آمید- STZ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری دیابت می تواند سبب اختلالات جنسی در بیماران شود. با توجه به تاثیر گیاه بیلهر بر هورمون های جنسی در مطالعات اخیر، تصمیم به بررسی اثر عصاره ی آبی الکلی این گیاه بر سطوح تستوسترون، FSH سرم، مورفولوژی بیضه و تعداد اسپرم موش های مدل دیابتی نیکوتین آمید- STZ (استرپتوزوسین) گرفته شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار (150 تا 250 گرم) استفاده شد. برای ایجاد مدل دیابتی، 1 دوز نیکوتین آمید (120 میلی گرم در کیلو گرم) و STZ (60 میلی گرم در کیلو گرم) به صورت داخل صفاقی به حیوانات تزریق گردید. حیوانات به 6 گروه 7تایی؛ کنترل، دیابتی، دیابتی+گلی بنکلامید (6/0 میلی گرم در کیلو گرم) و غلظت های مختلف 100، 200و400 میلی گرم در کیلو گرم عصاره ی آبی الکلی تقسیم شدند. عصاره ها به صورت 5 روز در هفته، به مدت 3 هفته، گاواژ شدند. 24ساعت بعد از آخرین گاواژ تحت یک بیهوشی عمیق با اتر و خونگیری از قلب حیوان، سطوح تستوسترون و FSH سرم مورد سنجش قرار گرفت. سپس مورفولوژی بیضه و در نهایت تعداد اسپرم دم اپیدیدیم حیوانات اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از روش آماری ANOVA یکطرفه مقایسه گردید و مقادیرP کمتر از 05/0 معنی دار تلقی شد.
یافته ها
سطح تستوسترون سرم در گروه دیابتی افزایش معنی داری را در مقایسه با سایر گروه ها (05/0=P) به استثنای گروه کنترل از خود نشان داد. غلظت 200 میلی گرم در کیلو گرم عصاره ی بیلهر افزایش معنی داری در تعداد اسپرم ها در مقایسه با گروه های دیابتی (003/0=P) و دیگر گروه ها (05/0>P) ایجاد نمود.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر این مطلب بود که عصاره ی آبی الکلی گیاه بیلهر منجر به بهبود روند تولید اسپرم و افزایش تعداد اسپرم ها در موش های صحرایی می شود و این اثر احتمالا به دلیل حضور فلاونوئیدهای موجود در این گیاه صورت گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!