بررسی میزان و علل مرگ و میر پری ناتال در بیمارستان امدادی ابهر در سال 1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

میزان مرگ و میر پری ناتال از شاخص های مهم سلامتی یک جامعه محسوب می شود. با شناخت عوامل موثر در مرگ و میر پری ناتال و بالا بردن سطح آگاهی مادران باردار از نظر توجه و اهمیت دادن به مراقبت های پزشکی در طول دوره ی بارداری می توان از میزان آن به مقدار قابل توجهی کاست. هدف اصلی این تحقیق تعیین فراوانی علل مرگ و میر پری ناتال طی یک سال در بیمارستان امدادی ابهر بود.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی- توصیفی بر روی 55 مورد مرگ و میر جنین و نوزاد از هفته ی 22 حاملگی تا 28 روز بعد از تولد که در بیمارستان امدادی ابهر مرده به دنیا آمده یا بعد از تولد فوت کردند، طی مدت 1 سال (1389) انجام گرفت.

یافته ها

شایع ترین علل مرگ های پری ناتال نارسی و سندرم دیسترس تنفسی و سپس مرگ های داخلی رحمی (IUFD) و اختلالات کروموزومی بود. 8/21 درصد مرگ ها داخل رحمی و 2/78 درصد بعد از تولد صورت گرفته بود. 88 درصد مرگ های پری ناتال در نوزادان نارس بود. شایع ترین علل مرگ در موارد IUFD ناهنجاری های مادرزادی و زایمان زودرس و در نوزادان زنده متولد شده نارسی شدید، بیماری دیسترس تنفسی (RDS) و اختلالات کروموزومی بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد مهم ترین عامل پیشگیری کننده از مرگ های پری ناتال پیشگیری از تولد نوزادان نارس و کم وزن می باشد. همچنین تاکید بر مراقبت های دوره ی پره ناتال، شناسایی و پیگیری مادران پرخطر و وجود بخش های مراقبت های ویژه نوزادان می توانند در کاهش مرگ های پری ناتال موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!