ارزیابی مولفه های شخصیتی مورد نیاز مدیران بحران در مواجهه با جنگ نرم دشمن

چکیده:
با توجه به ویژگی صحنه های بحرانی، مانند تنگنای زمانی، احساس تهدید شدید، غافلگیری، عدم قطعیت، کمبود اطلاعات دقیق همراه با انبوه داده های متناقض، استرس شدید و آشفتگی اوضاع، بررسی مولفه های شخصیتی مدیران برای مقابله با بحران الزامی است. هدف این پژوهش ارزیابی مولفه های شخصیتی و ویژگی شخصی مدیران بحران است. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها یک تحقیق توصیفی به شمار می رود که با روش پیمایشی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این مطالعه، مجموعه مدیران بحران شاغل در استان تهران است. نمونه آماری برابر 150 نفر از مدیران بحران انتخاب و از پرسشنامه های محقق ساخته و آزمون های روان شناختی میلون، آزمون شخصیتی کالیفرنیا(C.P.I) و آزمون ترجیحات آیزنک بهره گیری شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق فرمول ضریب لاشه مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. پس از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن 82/0 می باشد، مشخص شد که پرسشنامه مورد استفاده از اعتبار بالایی برخوردار است. همچنین آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس ها از 71/0 تا 93/0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که اعتبار مقیاس های اندازه گیری برای ارزیابی مولفه های شخصیتی مدیران بحران مناسب است. همچنین نتایج حاکی از آن است که میزان خلاقیت، تاب آوری، برنامه ریزی و سلامت روانی مدیران بحران در حد بالایی بوده، میزان خطرپذیری (ریسک)، قدرت نفوذ و مسئولیت پذیری در حد میانگین قرار دارد و ضروری است مولفه های قدرت نفوذ و مسئولیت پذیری در مدیران بحران استان تهران بیشتر بررسی شود. بررسی ابعاد شخصیتی مدیران بحران می تواند در انتخاب افراد مورد نیاز و شایسته برای تصدی مشاغل مدیریتی که به طور معمول با بحران های مختلف طبیعی، اجتماعی و فرهنگی مواجه اند به کار گرفته شود. همچنین می توان با بهره گیری از این روش، نقاط قوت و ضعف مدیران فعلی بحران را شناسایی و در راستای ارتقای توانمندی ها یا جایگزینی آنان با مدیران شایسته تر به آن توجه کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!