تاثیر فعالیت بدنی بر حافظه زنان70-50سال مبتلا به اختلال حافظه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
جهان در حال پیر شدن است. افزایش طول عمر و در نتیجه تعداد سالمندان، باعث بروز نگرانی درخصوص مشکلات پیش رو و اجتناب ناپذیر خاص این دوران می گردد از هر 10 نفر بالای 65 سال انتظار می رود یک نفر مبتلا به بیماری الزایمر باشد و این نسبت در افراد بالای 85 سال به 4 نفر از 10 نفر افزایش می یابد.الزایمر بیماری پیشرونده است که در صورت عدم مداخله به مراحل پیشرفته تر میرسد. برخی روش ها نشان داده اند که میتوانند در پیشگیری و کند کردن سیر بیماری موثر باشند.هدف این مطالعه بررسی تاثیر فعالیت بدنی بر سطح کارکرد حافظه زنان 70-50 سال مبتلا به اختلال حافظه است.
روش بررسی
این تحقیق نیمه تجربی است و با.16 آزمودنی زن(میانگین سن 5/6± 1/61)، 5 /0MCI = (آسیب شناختی خفیف)، بی سواد و بدون فعالیت منظم بدنی و ذهنی اجرا گردید. توزیع افراد در گروه های تمرین(فعالیت بدنی) و کنترل(بی تمرینی) به روش تصادفی صورت گرفت(تعداد نفرات هر گروه=هشت نفر).طول دوره مداخله به مدت سه ماه، سه جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 60 دقیقه برگزار شد. آزمون سطح کارکرد مغزCDR)) و روش تجزیه و تحلیل آنکوا، تعقیبی بونفرونی و آزمون تی زوجی استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد روش مداخله ای فعالیت بدنی در افزایش سطح حافظه زنان 70-50 سال با اختلال حافظه، تاثیر معناداری در سطح معناداری 05/0 داشته است و تاثیر پذیرترین خرده مقیاس، خرده مقیاس حافظه بوده است.
نتیجه گیری
اجرای برنامه های بدنی بر حافظه بیماران با آسیب شناختی کم، تاثیر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!