بررسی دیدگاه های اعضای هیات علمی و دانشجویان پیراپزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به برنامه ارزشیابی اساتید در سال تحصیلی 88-1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف ارزشیابی آموزشی، بهبود وضعیت تدریس و ایجاد زمینه ای مناسب برای اعضای هیات علمی برای بهترکردن نحوه آموزش می باشد. مطالعه حاضر، با هدف تعیین دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به مسئله ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت آموزش صورت گرفت.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی که در نیمه دوم سال تحصیلی 88- 1387، در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت، دیدگاه ها و نظرات 79 نفر از اعضای هیات علمی و 321 نفر از دانشجویان پیراپزشکی و پرستاری راجع به برنامه ارزشیابی اساتید، با استفاده از دو پرسشنامه مجزا جمع آوری گردید. پایایی و اعتبار پرسشنامه ها توسط متخصصین مربوطه تایید گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون آماری کای اسکوئر در سطح 05/0≥a تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر طبق این مطالعه، 76 درصد از اعضای هیات علمی، ارزشیابی را در روند تدریس موثر دانستند اما 7/74 درصد از آنها معتقد بودند که باید تغییراتی در روند ارزشیابی صورت گیرد؛ همچنین 9/69 درصد از اساتید معتقد بودند که دانشجویان، بدون احساس مسوولیت و حوصله کافی فرم ها را تکمیل می نمایند؛ از طرف دیگر 5/59 درصد از دانشجویان معتقد بودند که به نتایج ارزشیابی، بهای کمی داده می شود و فرم های ارزشیابی نمی توانند ارزیاب مناسبی برای تدریس باشند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که اکثر دانشجویان و اساتید، نسبت به برنامه ارزشیابی و تاثیر آن بر روند آموزش چندان خوشبین نیستند؛ بنابراین ایجاد اطمینان در دانشجویان و اساتید نسبت به اینکه ارزشیابی، در راستای بهبود شرایط آموزشی گام بر می دارد، منجر به بالارفتن حس مسوولیت در دانشجویان و ایجاد انگیزه در استادان می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!