مقایسه اثر عصاره هیدروالکلی گیاهان آلوئه ورا (Aloe barbadensis) و کلپوره (Teucrium polium)، بر سطوح سرمی گلوکز و پروفایل لیپیدی در موش های صحرایی نر دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
صبر زرد یا آلوئه ورا Aloe barbadensis)) و کلپوره (Teucrium polium)، در طب سنتی به عنوان داروی ضد دیابت استفاده می شوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثرات عصاره گیاهان آلوئه ورا و کلپوره بر متابولیت هایی نظیر: گلوکز، کلسترول تام، LDL،HDL، VLDL کلسترول و تری گلیسرید در موش های صحرایی نر نژاد ویستار دیابتی شده با استرپتوزوتوسین بود.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی و مداخله ای، تعداد 40 سر موش صحرایی نر، به صورت تصادفی به پنج گروه هشت تایی تقسیم شدند و تیمارهای آزمایشی شامل: گروه شاهد، دیابتی (mg/kg50 استرپتوزوتوسین)، دیابتی+عصاره آلوئه ورا (mg/kg300)، دیابتی+کلپوره (mg/kg300) و دیابتی+ گلیبن کلامید (mg/kg5) به صورت خوراکی به مدت 14 روز اختصاص یافت. در روز پانزدهم، آزمایش خون گیری از قلب موش های صحرایی به عمل آمد و سرم نمونه ها جدا شد.
یافته ها
عصاره آلوئه ورا و کلپوره در موش های صحرایی دیابتی، توانست گلوکز خون را به طور معنی داری کاهش دهد (05/0P≤). غلظت کلسترول تام، HDL، VLDL کلسترول و تری گلیسرید، در گروه های دریافت کننده عصاره و داروی گلیبن کلامید در مقایسه با گروه دیابتی، به طور معنی داری پایین تر بود (05/0P≤). تیمار موش ها با آلوئه ورا و کلپوره در مقایسه با تیمار با گلیبن کلامید، تاثیر بیشتری در کاهش غلظت کلسترول تام خون نشان داد؛ درحالی که تیمار با کلپوره در مقایسه با تیمار با آلوئه ورا و گلیبن کلامید، اثرات کاهندگی کمتری بر روی تری گلیسرید سرم داشت. غلظت انسولین سرم، در حیوانات دیابتی مصرف کننده هر دو نوع عصاره در مقایسه با گروه دیابتی شاهد به طور معنی داری افزایش یافت.
نتیجه گیری
مصرف عصاره آلوئه ورا و کلپوره سبب بهبود ترشح انسولین و کاهش گلوکز و LDL کلسترول می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!