بررسی مقایسه ای مقاومت به شکست سه نوع پست مختلف در بازسازی دندانهای اینسایزور شیری به شدت تخریب شده

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
ترمیم دندان های اینسایزور شیری با پوسیدگی های وسیع، همواره یک مشکل کلینیکی بوده است. هدف از این مطالعه، تعیین و مقایسه مقاومت به شکست دندان های قدامی شیری به شدت تخریب شده که به وسیله کوارتزفایبرپست ها، پست های ساخته شده از سیم های ارتودنسی و رزین کامپوزیت پست ها بازسازی شده اند، می باشد.
روش کار
در این مطالعه نیمه تجربی آزمایشگاهی قسمت کرونالی تعداد27 دندان شیری قدامی ماگزیلا از mm1 بالاتر از CEJ با یک دیسک الماسی همراه با آب قطع شد. برای کلیه نمونه ها درمان پالپکتومی کامل انجام گردید و فضای پست با استفاده از یک فرز فیشور توربین به همراه آب به طول mm 3 آماده شد و سپس دندان ها به سه گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه اول در فضای پست از رزین کامپوزیت در گروه دوم از کوارتز فایبر پست و در گروه سوم از سیم 6/0 ارتودنسی که به شکل? خم شده بود، استفاده گردید. بیلد آپ کامپوزیتی تاج برای هر سه گروه انجام شد. نمونه ها در دستگاه اینسترون تحت زاویه 45 درجه قرار داده شدند و استحکام شکست آنها ثبت شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل پارامتری آنالیز واریانس و آزمون کولموگراف اسمیرنوف استفاده گردید.
نتایج
میانگین استحکام شکست عبارت بود از: گروه اول N36/72? 9/248، گروه دوم N4/116?7/446 و گروه سوم N3/31?6/365. استحکام شکست گروه دوم به طور معنی داری از دو گروه دیگر بالاتر بود.
نتیجه نهایی: تحت شرایط مطالعه حاضر، کوارتزفایبرپست ها استحکام شکست بیشتری از پست های رزین کامپوزیتی و سیم های ارتودنسی? شکل، برای دندان های اینسایزور شیری به شدت تخریب شده فراهم می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
240
لینک کوتاه:
magiran.com/p1173012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!