درصد پرداخت مستقیم از جیب برای خدمات سلامت توسط مردم در استان کردستان در سال 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
بخشی از درآمد خانوار در همه کشورها صرف هزینه های مرتبط با سلامت می شود. مقدار این سهم و توزیع آن نشان دهنده تحمیل بار مالی سلامت به جوامع است. این مطالعه با هدف تعیین درصد پرداخت های مستقیم خانوارها برای دریافت خدمات، مراقبتها و وسایل بهداشتی مردم استان کردستان انجام گردید.
روش مطالعه
این مطالعه به روش توصیفی بر روی 1518 خانوار ساکن مناطق شهری و روستایی استان کردستان در سه ماهه چهارم سال 1388، در 150 خوشه 10 خانواری در سطح استان انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بود که در دو بخش مشخصات خانوار و بخش هزینه های سلامت خانوار (هزینه سرپایی، هزینه بستری، هزینه مراقبت پرستاری، هزینه دارو و سایل طبی، هزینه های تشخیص طبی، پیرا پزشکی) طراحی شده بود. هزینه خدمات بهداشتی درمانی سرپایی (ویزیت، تشخیص، دارو و وسایل بهداشتی) و بستری در طول چهار هفته (شامل هفته آخر دی ماه، هفته دوم و چهارم بهمن ماه و هفته دوم اسفند ماه 1388) برای هر یک از اعضاء و یا خانوار را بصورت هزینه کل و هزینه پرداخت شده توسط خانوار در پرسشنامه ثبت گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss.16 و محاسبه میانگین، انحراف معیار و میانه تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
سهم مردم برای داروهای نسخه ای 3/43 درصد و برای سایر داروهای غیر نسخه ای و لوازم مصرفی 100 درصد، برای هزینه وسایل درمانی با دوام 4/95 درصد، برای خدمات تشخیصی درمانهای سرپایی 1/54 درصد، خدمات پزشکان بویژه ویزیت در مطب های خصوصی، درمانگاه یا منزل 5/75 درصد بوده است. سهم خانوار برای پرداخت هزینه های خدمات پزشک عمومی 3/62%، پزشک متخصص 5/76 %، روانپزشکان 7/75 % و برای دندانپزشکان برابر 9/80 درصد بود. مردم 8/13 درصد هزینه های بستری را پرداخت نموده بودند. میانگین کل هزینه خدمات سلامت خانواده های مورد مطالعه در مدت چهار هفته ای که این بررسی انجام شد برابر 252012 ± 85380 با میانه 41050 تومان بود که سهم پرداخت از جیب توسط مردم برابر 55 درصد بدست آمد.
نتیجه گیری
بطور کلی با توجه به درصد بالای سهم مردم از هزینه های سلامت، گسترش نقش سازمان های بیمه گر بر اساس سه هدف پوشش جمعیتی بیش از 90 درصد، افزایش سهم از هزینه های خدمات بخش دولتی و بخش خصوصی بیش از 70 درصد، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!