XML اثر مواجهه شغلی فرمالدیید بر پلاکت های خون کارکنان یک شرکت صنعت چوب

پیام:
چکیده:
مقدمه
نظریه های موجود بیانگر این است که میزان مواجهه شغلی با فرمالدیید سبب کاهش مقادیر پلاکت های خون افراد مواجهه یافته می گردد. در این مطالعه ضمن تعیین میزان مواجهه شغلی شاغلین یک کارخانه صنعت چوب با فرمالدیید، تاثیر میزان مواجهه شغلی با این ماده بر مقادیر پلاکت های خون آنان مورد مطالعه قرار گرفت.
روش کار
در این مطالعه موردی میزان مواجهه شغلی تمام شاغلین شرکت صنعت چوب شمال با فرمالدیید مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان مواجهه شغلی با فرمالدیید براساس روش 2541 توصیه شده توسط انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت آمریکا(NIOSH) تعیین گردید. تعداد پلاکت های خون نیز با استفاده از روش معمولی شمارش سلول های خونی و اندکس های مربوطه اندازه گیری شد. ضمنا به منظور جمع آوری اطلاعات دموگرافیکی شامل سن، سابقه کار، میزان تحصیلات و هم چنین علایم ناشی از مواجهه با فرمالدیید یک پرسشنامه تهیه شد که کلیه کارگران شرکت کننده در طرح پس از توجیه هدف مطالعه به وسیله مسوول اجرای طرح به سوالات مندرج در پاسخنامه جواب دادند. کلیه مندرجات اعلامیه هلسینکی در خصوص جنبه های اخلاقی مطالعات پژوهشی بر روی انسان رعایت گردید. طرح حاضر قبل از اجرا توسط کمیته اخلاق دانشگاه مورد تایید قرار گرفت. کلیه افراد قبل از آزمایش از مراحل آن مطلع شدند و از آنان رضایت نامه کتبی مبنی بر تمایل بر شرکت در مطالعه دریافت گردید.
یافته ها
میزان مواجهه شغلی کارکنان بخش های گوناگون خط تولید نئوپان بین 52/1- 5/0پی پی ام اندازه گیری شد که از میزان مجاز توصیه شده (3/0 پی پی ام) بیشتر بود. شیوع کلیه علایم تحریکی تماس با فرمالدیید مثل سوزش چشم، سوزش بینی، سوزش گلو و... در شاغلین خط تولید به صورت معنی داری نسبت به کارکنان اداری بیشتر بود. هم چنین نتایج نشان داد که میزان شیوع هر یک از علایم تحریکی در بین نمونه های هر دو گروه مورد و شاهد نیز با هم تفاوت دارند، به گونه ای که در گروه مورد شیوع اشک ریزش با میانگین رتبه 98/8 دارای بیشترین امتیاز و درد قفسه سینه با میانگین رتبه 20/3 دارای کمترین امتیاز بود، ولی در نمونه های شاهد، شیوع سرفه با میانگین رتبه 62/6 دارای بیشترین امتیاز و درد قفسه سینه با میانگین رتبه 53/5 دارای کمترین امتیاز بود. میانگین و انحراف معیار پلاکت درگروه مورد، 79/41 ± 33/207 هزار در میلی متر مکعب و در گروه شاهد، 05/71± 60/254 هزار در میلی مترمکعب بود که از نظر آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (05/0< p). بررسی ضریب همبستگی بین مواجهه با فرمالدیید و تعداد پلاکت های خون در گروه مورد نشان داد که بین دو متغیر فوق رابطه معنی داری وجود ندارد (05/0>p) به عبارتی افزایش میزان مواجهه باعث کاهش بیشتر تعداد پلاکت های خون نمی شود.
نتیجه گیری
کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد در معرض مواجهه با فرمالدیید نسبت به گروه شاهد بیشتر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1176122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!