تاثیر ماساژ ترکیبی بر روی شاخص های اسپیرومتری درکودکان مبتلا به آسم

پیام:
چکیده:
مقدمه

آسم، شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است. مزمن بودن، ماهیت تهدیدآمیز این بیماری، و عدم وجود درمان های قطعی و پیشگیرانه منجر شده است تا بسیاری از والدین به دنبال روش های درمانی طبیعی و بدون عوارض جانبی طولانی مدت باشند. یکی از این درمان ها «ماساژ» است. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر ماساژ ترکیبی بر روی شاخص های اسپیرومتری کودکان مبتلا به آسم انجام شده است.

مواد و روش ها

60 کودک مبتلا به آسم در محدوده سنی 13-6 سال به مطالعه دعوت شدند، که 58 نفر از آنها موافقت کردند و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مادران گروه مداخله تکنیک های ماساژ را آموزش دیدند و علاوه بر درمان استاندارد آسم، هر شب قبل از خواب، به مدت 30 دقیقه در طی یک ماه، کودک خود را ماساژ دادند و گروه کنترل نیز فقط درمان استاندارد را انجام دادند. در هر دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، اسپیرومتری قبل و بعد از ورزش انجام شد. نتایج حاصل با استفاده از آزمون های آماری t مستقل، t زوجی، کای دو و کواریانس تحلیل شد.

یافته ها

میانگین سنی کودکان 50/1 ± 16/8 سال بود. 7/51% از آنها دختر و 3/48% پسر بودند. سن شروع آسم در آنها 67/2 ± 61/4 بود. نتایج نشان داد که انجام ماساژ ترکیبی بر شاخص های اسپیرومتری گروه مداخله تاثیر معنی داری نداشته است(0/05<p)

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده، ماساژ ترکیبی باعث بهبود شاخص های اسپیرومتری و عملکرد ریوی کودکان مبتلا به آسم نمی شود. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
481
لینک کوتاه:
magiran.com/p1176283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!