بررسی اثر کورکومین بر میزان فسفریلاسیون AMPK وACC در سلول های ماهیچه ای رده C2C12

پیام:
چکیده:
مقدمه
کیناز وابسته بهAMP (AMPK) به عنوان تنظیم کننده اصلی متابولیسم سلول، نقش عمده ای در فعال کردن مسیرهای کاتابولیک نظیر جابه جایی گلوکز و اکسیداسیون اسید چرب دارد. بنابراین فعال کنندگان این مسیر می تواند در درمان سندرم های متابولیک و دیابت کاربرد داشته باشد. مطالعات مختلف حاکی از موثر بودن پلی فنول موجود در ریززوم زردچوبه (کورکومین) بر دیابت و عوارض مرتبط با آن است. این مطالعه به بررسی اثر کورکومین به عنوان فعال کننده مسیر AMPK در سلول های ماهیچه ای C 2C12 می پردازد.
روش بررسی
این مطالعه روی رده سلولی C2C12 که نوعی میوبلاست عضله اسکلتی است، انجام شد. سلول ها در دو گروه مجزا تحت تیمار با کورکومین با غلظتμM 40 و DMSO با غلظت 1/0درصد به عنوان کنترل منفی قرار گرفتند. میزان پروتئین کیناز وابسته به AMP (AMPK) فسفریله واستیل کوآکربوکسیلاز (ACC) فسفریله با استفاده از تکنیک وسترن بلات مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.
نتایج
در هموژن سلولی گروه تیمار شده با کورکومین میزان پروتئین AMPK فسفریله برابر 6/132 درصد و میزان پروتئین ACC فسفریله 47/366 درصد ارزیابی شد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد میزان پروتئین AMPK و ACC فسفریله در سلول های تیمار شده با کورکومین نسبت به کنترل منفی بیشتر است. بنابراین کورکومین به عنوان فعال کننده AMPK در این سلول ها فعالیت داشته و می تواند در طراحی داروهای دارای پتانسیل درمانی ضددیابت که با انسولین اثر هم افزا دارند، کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
482 تا 492
لینک کوتاه:
magiran.com/p1176773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!