بهینه سازی تکثیر درون شیشه ایی گونه رز پرسیکا

پیام:
چکیده:
گونه رز پرسیکا با نام علمی Rosa persica با دارا بودن صفت مشخصه چشم قرمز منبع ژنتیکی مهمی است که می تواند به منابع ژنتیکی رز دنیا در برنامه های اصلاحی اضافه شود. در پژوهش حاضر به منظور بهینه سازی مراحل ریز ازدیادی این گونه رز، سه محیط کشت (MS، QL، VS) مقایسه شدند که بیشترین میزان رشد در محیط کشت VS مشاهده شد. اضافه نمودن FeEDTA (آهن: 4/65 میلی گرم در لیتر)، گلوکونات کلسیم (Cg: 7/2 گرم در لیتر) و ویتامین های گامبورگ (B5) به جای ویتامین های محیط کشت VS به تنهایی و یا به صورت ترکیبی نشان داد که بیشترین میزان رشد در محیط کشت VSحاوی Cg و ویتامین های B5 (VSCgB5) بود. در مرحله پرآوری مقایسه غلظت های مختلف BAP (0، 2، 4 و 8 میکرومولار) در ترکیب با 3 میکرومولار GA3 نشان داد که بیشترین میزان رشد در محیط دارای 8 میکرومولار BAP بود. جهت کاهش میزان شیشه ایی شدن گیاهچه ها سه نوع جامد کننده (8 گرم در لیتر آگار، 4 گرم در لیتر فیتاژل و 2 گرم در لیتر آگار + 3 گرم در لیتر فیتاژل) و سه غلظت ساکارز (30، 45 و 60 گرم در لیتر) بررسی شدند. نتایج حاکی از آن بود که آگار به تنهایی قادر به برطرف نمودن مشکل شیشه ایی شدن گیاهان نمود در حالیکه غلظت های مختلف ساکارز تفاوت معنی داری را نشان ندادند. در مرحله ریشه زایی استفاده از محیط کشت VS کاهش یافته (2/1) و مقایسه غلظت های مختلف IBA (0، 25/0، 5/0 و 1 میکرو مولار) در ترکیب با NAA (0 و 25/0) نشان داد که تفاوت معنی داری بین غلظت های مختلف این دو اکسین در درصد ریشه زایی و تعداد ریشه وجود نداشت.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!