نگرش دانشجویان رشته های بهداشت محیط و حرفه ای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه

افزایش جمعیت دانش آموختگان رشته های بهداشت محیط و حرفه ای و وجود مشکلاتی در جذب بسیاری از آنها در محیط های کاری باعث افزایش نگرانی دانشجویان این رشته ها نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی آنها شده است. این مطالعه به منظور تعیین نگرش دانشجویان رشته های بهداشت محیط و حرفه ای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.

روش ها

این تحقیق توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان دو رشته بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نیمسال اول سال تحصیلی 92- 1391 در دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را در برگرفته و همگی با روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند (156=n). روش گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه دانشگاه مینه سوتای آمریکا، حاوی 17 سوال با مقیاس طیفی لیکرت بود. داده ها با استفاده از آزمون های t- test و کای دو مورد تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان رشته بهداشت محیط به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود 7/9±7/50 (بر مبنای 85) بود. این نمره در بین دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای دارای میانگین و انحرف معیار 9/6±3/53 بود. این عدد برای دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای نزدیک به حد قابل قبول بود، در حالی که در بین دانشجویان رشته بهداشت محیط این نگرش پایین تر از حد قابل قبول بود. میانگین و انحراف معیار نگرش دانشجویان بهداشت محیط در پسران برابر با 4/8±58 و در بین دختران 7/9±7/49 بود. در مورد دانشجویان پسر رشته بهداشت حرفه ای میانگین و انحراف معیار نگرش به آینده شغلی 6/7± 3/53 و در بین دختران 7/6±2/53 بود.

نتیجه گیری

میانگین نمرات نگرش دانشجویان رشته های بهداشت محیط نسبت به آینده شغلی خود پایین تر از حد قابل قبول است بنابراین مسوولین بایستی نسبت به ایجاد زمینه کار برای این گروه از دانشجویان توجه ویژه ای نمایند. اصلاح سر فصل دروس این رشته ها در راستای افزایش توانمندی این گروه از دانشجویان نیز بایستی مورد توجه جدی برنامه ریزان قرار گیرد. همچنین آگاهی داوطلبان کنکور از شرایط کاری و زمینه های جذب دانش آموختگان این گونه رشته ها می تواند دیدگاه آنها را در مورد آینده شغلی بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
541 تا 550
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!