مقایسه تاثیر آموزش از طریق ویدیو و نمایش توسط مدرس بر میزان یادگیری مهارت های عملی دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجا که کاربرد تکنولوژی در آموزش، نقش کلیدی در افزایش کیفیت آموزش ایفا می کند، بر یافتن روش های آموزشی برتر و بهبود تجهیزات و مواد آموزشی تاکید می شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو روش آموزشی نمایش توسط مدرس و نمایش فیلم بر میزان یادگیری مهارت های عملی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 48 نفر از دانشجویان ترم یک پرستاری (ورودی نیمسال اول و دوم 90-1389) دانشکده پرستاری و مامایی مشهد انجام شد که به روش سرشماری انتخاب شدند. دانشجویان نیمسال اول به صورت غیر تصادفی در گروه نمایش تحت نظر مدرس، و دانشجویان نیمسال دوم در گروه نمایش از طریق فیلم قرار داده شدند. یادگیری دانشجویان از طریق پرسشنامه و چک لیست پژوهشگر ساخته و در طی آزمون OSCE ارزیابی شد. جهت مقایسه میزان یادگیری در دو گروه از آزمون تی مستقل و من ویتنی استفاده شد.
نتایج
میانگین نمرات گذاشتن و خارج کردن سوند معده، پوشیدن و خارج کردن دستکش به روش غیر جراحی در گروه نمایش با مربی از گروه نمایش با فیلم بیش تر بود (02/0p<). اما در مورد مهارت شستشوی دست ها به روش غیر جراحی نتایج نمرات در دو گروه تفاوت معنادار نداشت (077/0p=).
نتیجه گیری
با توجه به این که یادگیری در روش فیلم کم تر از نمایش بود، لذا این پژوهش نیز تاییدی بر اولویت استفاده از مدرس برای آموزش مهارت ها است. البته بر اساس یافته ها، در مواردی که امکان اجرای نمایش توسط مدرس به دلیل کمبود مدرس و یا تجهیزات امکان پذیر نباشد، می توان از روش نمایش فیلم به عنوان روش جایگزین و همچنین به عنوان روش تکمیلی برای ارتقای یادگیری دانشجویان و رسیدن آنها به سطح تسلط استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
571 تا 576
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!