بررسی عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان یکی از مشکلات اصلی مراکز آموزش عالی کشور می باشد که نه تنها باعث هدررفتن وقت و هزینه های جاری در مراکز آموزشی می شود بلکه سبب ایجاد مسائل و مشکلات روحی-روانی، خانوادگی و اجتماعی برای دانشجویان نیز می گردد امطالعه حاضر با هدف تعیین میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عوامل موثر بر آن صورت گرفته است.
روش
در طی یک مطالعه توصیفی و تحلیلی که بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که حداقل یک ترم از دوره تحصیلی خود را گذرانده بودند به تعداد 399 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شده بودند، جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ویژگی های فردی، رضایت از رشته تحصیلی و عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی بود. پس از جمع آوری اطلاعات دانشجویان برحسب معدل کلاسی و ترمهای مشروطی به 2 دسته دانشجویان موفق و ناموفق تقسیم شده و عوامل موثر بر پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی هر یک از این دو گروه بررسی و با هم مقایسه شده است.
یافته ها
یافته های این بررسی نشان داد که درصد دانشجویان ناموفق در دانشگاه برابربا 8/33 درصد است. اختلاف معنی داری بین جنس، شغل پدر، معدل دیپلم، وضعیت اقتصادی خانوار در بین دو گروه دانشجویان موفق و ناموفق وجود داشت (05/0>P) در حالی که ارتباط معنی داری بین متغیرهای سن، رشته تحصیلی، سواد والدین، شغل مادر در بین دو گروه دیده نشد (05/0نتیجه گیری
در این پژوهش مهمترین عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی، روش مطالعه، زمان مطالعه و علاقه به رشته و همچنین داشتن دقت و تمرکز هنگام مطالعه بود. در بین عوامل دموگرافیک نیز جنسیت بر موفقیت تحصیلی دانشجویان موثر بود و دانشجویان دختر موفق تر از پسران بودند. با توجه به نتایج این مطالعه، برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص برنامه ریزی درسی، شیوه های مطالعه و یادگیری، می تواند در موفقیت تحصیلی دانشجویان، بسیار مناسب باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
35 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1181154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!