بررسی ارتباط بین امتیازات آزمون های غربالگری عملکردی با سابقه آسیب دیدگی و تعیین نمره پیش بین غربالگری برای آسیب دیدگی

پیام:
چکیده:
مقدمه

اظهار نظر در مورد بازگشت به ورزش متعاقب برخی آسیب دیدگی ها در هاله ای از ابهام قرار دارد. هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین امتیازات آزمون های غربالگری عملکردی با سابقه آسیب دیدگی و تعیین نمره پیش بین غربالگری برای آسیب دیدگی بود.

مواد و روش ها

جامعه آماری این تحقیق حدود 100 دانشجو (50 مرد و 50 زن) با میانگین سنی 12/2 ± 21/23 سال بودند. از آزمون های غربالگری حرکتی عملکردی (Functional movement screening یا FMS) شامل Deep Squat، گام برداشتن از روی مانع، Lunge، تحرک پذیری شانه، بالا آوردن فعال پا، شنای پایداری تنه و پایداری چرخشی برای ارزیابی آزمودنی ها استفاده شد. همچنین تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از ضریب همبستگی Pearson، Kappa، آزمون t و ANOVA صورت گرفت. در نهایت داده ها توسط برنامه SPSS نسخه 17 و در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

بر طبق یافته ها، افراد بدون آسیب نمرات FMS بهتری نسبت به افراد آسیب دیده داشتند. تفاوت در نمرات آزمون FMS بین گروه های آسیب مچ پا و آسیب زانو با گروه بدون آسیب معنی دار بود. نمره Cut-off برای آزمون های FMS حدود 17 به دست آمد و استفاده از نسبت احتمال نشان داد که اگر ورزشکاری نمره کمتر از 17 در آزمون های FMS کسب کند، حدود 7/4 برابر بیشتر از افراد دارای نمره بالاتر مستعد آسیب های اندام تحتانی می باشد.

نتیجه گیری

نمرات آزمون های FMS مدل اولیه و دقیق پیشگیری از آسیب را در اختیار مربیان قرار می دهد تا این که میزان بروز آسیب های اندام تحتانی را در ورزشکارانشان پیشگویی کنند. بنابراین نیاز است که مربیان تیم های دانشگاهی در زمینه پیشگیری از آسیب های ورزشی، هم راستا با آزمایش های پزشکی، آزمون های FMS را نیز به عنوان یک ابزار معتبر به کار برند و سطح عملکردی ورزشکارانشان را بسنجند.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 469
لینک کوتاه:
magiran.com/p1182136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!