اثر عصاره های آبی الکلی و آبی پوست و دانه و عصاره آبی الکلی پولپ هندوانه ابوجهل بر میزان گلوکز، انسولین و FIRI موش های صحرایی نر مقاوم به انسولین

پیام:
چکیده:
اهداف
رایج ترین کاربرد هندوانه ابوجهل در طب سنتی ایران، درمان دیابت و کاهش میزان قندخون است. با توجه به تاثیر فروکتوز در افزایش گلوکز و ایجاد مدل مقاوم به انسولین، این مطالعه با هدف مقایسه اثر عصاره قسمت های مختلف هندوانه ابوجهل بر موش های صحرایی نر مقاوم به انسولین انجام شد.
روش ها
در مطالعه تجربی حاضر، 63 سر موش صحرایی نر بالغ ویستار استفاده شد. پس از ایجاد مدل مقاوم به انسولین به وسیله فروکتوز10% در آب آشامیدنی به مدت8 هفته، حیوانات به7 گروه کنترل، شاهد، عصاره های آبی و آبی الکلی پوست و دانه و عصاره آبی الکلی پولپ تقسیم شدند. پس از جداسازی سرم ها مقادیر گلوکز، انسولین و شاخص مقاومت به انسولین اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون پشتیبان LSD ارزیابی شدند.
یافته ها
عصاره آبی الکلی پوست منجر به افزایش گلوکز در مقایسه با گروه کنترل شد (05/0 p<). میزان گلوکز گروه عصاره آبی دانه در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافت (05/0 p<). وزن در گروه عصاره آبی دانه در مقایسه با گروه های کنترل (01/0 p<) و شاهد (05/0 p<) افزایش پیدا کرد. عصاره آبی الکلی پوست منجر به کاهش میزان انسولین در مقایسه با گروه شاهد شد (05/0 p<). در گروه عصاره آبی الکلی دانه، افزایش میزان انسولین در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (01/0 p<). میزان انسولین گروه عصاره آبی دانه در مقایسه با گروه کنترل (001/0 p<) و شاهد (05/0 p<) افزایش یافت.
نتیجه گیری
موثرترین بخش هندوانه ابوجهل در درمان دیابت نوع II دانه و مضرترین بخش آن پوست است.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1182458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!