بررسی مقاومت در برابر شکست دندان های مولر شیری پالپوتومی شده پس از ترمیم با کامپوزیت و آمالگام و گلاس آینومر با یا بدون برش کاسپ در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در بازسازی دندان مسئله مقاومت در برابر شکستن از اهمیت برخوردار است. هدف مطالعه حاضر تعیین مقاومت در برابر شکست دندان های مولر شیری پالپوتومی شده پس ازترمیم با گلاس آینومر، آمالگام و کامپوزیت به دو روش ترمیم با و بدون Cusp reduction بود.
مواد و روش ها
در مطالعه تجربی آزمایشگاهی حاضر تعداد 60 دندان مولر شیری کشیده شده به صورت تصادفی در 6 گروه ده تایی قرار داده شدند و در همه آنها به جز گروه کنترل پالپوتومی به روش معمول و تهیه حفره MOD به گونه ای که عرض حفره در ناحیه ایسموس تراش دو سوم فاصله بین کاسپی باشد، انجام شد. سپس به ترتیب زیر ترمیم انجام گرفت: گروه اول با آمالگام Kerr همراه با 5/1 میلی متر کاسپ reduction، گروه دوم با کامپوزیت Z250 به صورت انله کامپوزیتی با پوشش کاسپی 5/1 میلی متر، گروه سوم مانند گروه دوم اما بدون کاسپ reduction. گروه چهارم مانند گروه سوم و با کامپوزیت Quixfil و گروه پنجم مانند دو گروه قبلی با گلاس آینومر. دندان های ترمیم شده ابتدا در دستگاه ترموسیکل، سپس در دستگاه Universal testing machine با سرعت نیم میلی متر در دقیقه تحت فشار قرار گرفتند و مقاومت در برابر شکست ثبت شده بین گروه ها مقایسه شد. از آزمون one way ANOVA برای آنالیز آماری استفاده گردید.
یافته ها
میانگین مقاومت در برابر شکست در گروه ها به ترتیب زیر بود: گروه شاهد (929/2001)، گروه آمالگام (749/904)، گروه کامپوزیت Z250 بدون reduction (736/1101)، گروه کامپوزیت Quixfil بدون reduction (185/1036)، گروه کامپوزیت Z250 با reduction (096/945) و گروه گلاس آینومر (313/850). تفاوت گروه کنترل با سایر گروه های مورد بررسی معنی دار (0001/0P<) و در سایر موارد تفاوت ها معنی دار نبود.
نتیجه گیری
اگرچه در هیچکدام از روش ها استحکام شکست به اندازه استحکام دندان های شیری سالم نبود، مقادیر به دست آمده در محدوده نیروهای نرمال جویدن قرار داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1182953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!