استفاده از کلش گندم عمل آوری شده با اوره در بلوک های خوراک کامل و اثر آن بر عملکرد گوساله های نر پرواری

پیام:
چکیده:
کلش گندم، به صورت بسته های حدود 10 کیلوگرمی، با محلول اوره جهت تامین 45 درصد رطوبت و 5/4 درصد اوره آغشته شده و به مدت یک ماه در زیر پلاستیک نگهداری شد. سپس از کلش عمل آوری شده نمونه برداری گردید و ترکیبات شیمیایی آن تعیین شد. زیست فراهمی مواد مغذی کلش عمل آوری نشده و عمل آوری شده برای میکروارگانیسم های شکمبه با دو روش آزمون گاز و روش کیسه های نایلونی تعیین گردید. تاثیر کلش عمل آوری نشده و عمل آوری شده در جیره پرواری 20 راس گوساله نر از نژاد مون بلیارد مورد ارزیابی قرار گرفت. گوساله ها به دو گروه 10 راسی شامل شاهد و تیمار به ترتیب با میانگین وزنی 14/330 و 78/327 تقسیم شدند. دو جیره به صورت مخلوط کامل، حاوی 70 درصد کنسانتره، 20 درصد کلش گندم و 10 درصد یونجه به صورت بلوک خوراک کامل آماده شد، با این تفاوت که در جیره گروه اول کلش معمولی و در گروه دوم کلش عمل آوری شده استفاده گردید. هر دو جیره حاوی 6/14 درصد پروتئین خام بود و کمبود پروتئین خام در جیره حاوی کلش معمولی با افزودن اوره جبران شد. طول دوره پروار 4 ماه بود که طی آن میزان خوراک مصرفی دام ها هر روز اندازه گیری شد. جهت تعیین تغییرات وزن، دام ها هر ماه یک بار پس از 14 ساعت محرومیت از آب و غذا به صورت انفرادی توزین شدند. نتایج نشان داد که عمل آوری کلش با اوره موجب افزایش معنی دار (05/0> p) پروتئین خام از 7/2 به 8/6 درصد و همچنین کاهش دیواره سلولی از 85 به 79 درصد گردید. قابلیت تخمیر پذیری آزمایشگاهی بر اساس تولید گاز در کلیه ساعت های تخمیر اختلاف معنی داری را بین دو نمونه کاه نشان داد (05/0> p) و باعث افزایش قابلیت تجزیه پذیری و سرعت تجزیه پذیری و انرژی قابل متابولیسم گردید. نتایج مربوط به عملکرد پرواری گوساله ها نشان داد که عمل آوری موجب اختلاف معنی دار در افزایش وزن روزانه و مصرف اختیاری ماده خشک نگردید ولی باعث بهبود ضریب تبدیل غذایی شد به نحوی که ماده خشک مصرفی به ازای هر کیلو گرم افزایش وزن زنده از 14/8 به 51/7 کاهش یافت (05/0> p).
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1183236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!