بررسی تاثیر ساکشن باز و بسته تراشه بر تغییرات علایم حیاتی در نوزادان تحت تهویه مکانیکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در بخش مراقبت ویژه برای برخی از نوزادان به دلایل فیزیولوژیکی و بالینی متعددی از تهویه مکانیکی استفاده می شود. از آنجا که این بیماران دارای لوله داخل تراشه می باشند، جهت افزایش اکسیژن رسانی، تمیز و باز نگهداشتن مجاری هوایی، ساکشن لوله تراشه باید انجام شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر ساکشن باز و بسته بر تغییرات علایم حیاتی نوزادان تحت تهویه مکانیکی بود.
روش بررسی
در این پژوهش کارآزمایی بالینی متقاطع، از بین نوزادان تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش مراقبت ویژه و جراحی نوزادان، 44 نوزاد با روش نمونه گیری آسان و تداومی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در گروه اول ابتدا ساکشن باز و پس از 3 ساعت پاکسازی، ساکشن بسته و در گروه دوم ابتدا ساکشن بسته، پاکسازی و ساکشن باز انجام شد و تعداد تنفس، درصد اشباع اکسیژن، میزان نبض و فشار خون نوزادان 3، 2 و 1 دقیقه قبل، حین، بلافاصله بعد و 1، 2و3 دقیقه بعد از ساکشن بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات و تی مستقل توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بین میانگین تعداد تنفس و درصد اشباع اکسیژن نوزادانحین و بعد از ساکشن باز و بسته تفاوت معنی دار وجود داشت(05/0> p). درصد اشباع اکسیژن در ساکشن باز نسبت به بسته در زمانهای حین وبلافاصله بعد از ساکشن و تعداد تنفس 3 دقیقه بعد از ساکشن در هر دو مرحله به روش باز کاهش معنی داری داشت. میانگین فشار خون دیاستول ساکشن باز در مرحله دوم و ساکشن بسته در مرحله اول و دوم در زمانهای مختلف با هم تفاوت معنی دار داشت (05/0> p). میانگین نبض در ساکشن بسته در مرحله اول در زمانهای مختلف با هم تفاوت معنا دار داشت (05/0> p).افت میزان نبض در ساکشن بسته به طور معنی داری کمتر از ساکشن باز بود (05/0> p).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که ساکشن بسته تغییرات کمتری در وضعیت همودینامیک نوزادان ایجاد می نماید. بنابر این توصیه می شود جهت پیشگیری از عوارض تنفسی و افت میزان نبض در نوزادان، پرستاران ساکشن را به روش بسته انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1184313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!