مقایسه اثر دوغ پروبیوتیک کفیر با دهان شویه های کلرهگزیدین 2/0% و سدیم فلوراید 2/0% بر استرپتوکوکوس موتانس: یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کاهش در تعداد استرپتوکوکوس موتانس بزاق، منجر به کاهش پوسیدگی می گردد. پروبیوتیکها در دستیابی به هدف مذکور موثر اند. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر دوغ پروبیوتیک کفیر با دهان شویه های سدیم فلوراید 2/0% و کلرهگزیدین 2/0% بر رشد استرپتوکوکوس موتانس می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی، سوسپانسیون میکروبی از یک سوش استاندارد استرپتوکوکوس موتانس PTCC 1683 و 7 سوش جدا شده از بزاق، بر پلیت BHI تلقیح شد. در هر پلیت دو چاهک تعبیه گردید که یکی حاوی دهان شویه سدیم فلوراید 2/0% یا کلرهگزیدین 2/0% یا نوشیدنی کفیر و یا محلول mg/ml 20 پنی سیلین (کنترل مثبت) و دیگری محتوی آب مقطر (کنترل منفی) بود. پس از انکوباسیون قطر هاله عدم رشد در اطراف هر چاهک بررسی گردید. برای تعیین حداقل غلظت بازدارندگی از رشد به روش کدورت سنجی، محلولهای کلرهگزیدین، کفیر و پنی سیلین بطور سریالی رقیق شده و سوسپانسیون میکروبی به آنها افزوده شد. کدورت محلولها قبل و پس از انکوباسیون توسط دستگاه ELIZA reader 2 ثبت و کمترین غلظت با اثر ضد باکتریایی گزارش گردید.
یافته ها
در اطراف سدیم فلوراید هاله ای وجود نداشت. میانگین قطر هاله برای پنی سیلین، کلرهگزیدین و کفیر به ترتیب mm 68/4±29/43، 39/3±38/27 و 62/5±88/19 بود. اختلاف داده ها بین سه گروه و نیز دو به دو در تمامی گروه ها معنی دار بود)0001/0. (p?حداقل غلظت بازدارندگی از رشد برای پنی سیلین، کلرهگزیدین و کفیر به ترتیب در دامنه 25/6-125/3%، 25-25/6% و 50- 25% ثبت گردید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که کفیر بیشتر از سدیم فلوراید 2/0% و کمتر از کلرهگزیدین 2/0% قادر به مهار استرپتوکوکوس موتانس می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!