اثر مهاری و تخریبی اسانس های زیره سبز،کاکوتی و سیاه دانه روی سلول های آسپرژیلوس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با افزایش عفونت های قارچی از جمله آسپرژیلوزیس و گسترش مقاومت دارویی در قارچ ها، محققین بر اثرات ضد قارچی اسانس های گیاهی به عنوان جایگزینی مناسب برای داروهای شیمیایی تاکید می نمایند. هدف از این مطالعه تعیین اثر مهاری و تخریبی اسانس های زیره سبز، کاکوتی و سیاه دانه روی سلول های آسپرژیلوس می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، گروه های مورد مطالعه از گروه مداخله شامل هر یک از اسانس های حاصل از گیاهان زیره سبز، کاکوتی و سیا ه دانه و گروه های شاهد مثبت و شاهد منفی تشکیل شده بودند. اسانس های مورد مطالعه به طریقه تقطیر با آب تهیه شدند. سپس با چهار بار تکرار آزمایش، میانگین حداقل غلظت مهار کننده (MIC90) و میانگین حداقل غلظت قارچ کشی (MFC) اسانس های مزبور به عنوان متغیر های مورد سنجش در غلظت های 3 و 5/2 و 2 و 5/1 و 1 و 5/0 و 25/0 میلی گرم در میلی لیتر به روش براث ماکرودیلوسیون و در غلظت های 8 و 6 و 5 و 4 و 3 و 5/2 و 2 و 5/1 و 25/1 و 1 و 75/0 و 5/0 میلی گرم در میلی لیتر به روش میکرودیلوسیون علیه آسپرژیلوس فومیگاتوس (ATCC 16913) و آسپرژیلوس پارازیتیکوس (ATCC 115201) بررسی شدند. آنالیز اسانس ها با استفاده از روش کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی (Gc/Ms) انجام شد. با استفاده از میکروسکوپ الکترونی گذاره (TEM) آثار ناشی از عملکرد روغن های اساسی مذکور روی ساختمان سلولی هر دو گونه آسپرژیلوس بررسی شد.
یافته ها
پس از4 بار تکرار آزمایش بر اساس روش براث ماکرودیلوسیون میانگین اثرمهاری اسانس ها (MIC90) بر روی هردو گونه آسپرژیلوس به ترتیب شامل اسانس زیره سبز (31/0)، اسانس کاکوتی (40/0) و اسانس سیاه دانه (50/1) میلی گرم در میلی لیتر و میانگین اثر تخریبی (MFC) آن ها به ترتیب مربوط به اسانس زیره سبز (75/0)، اسانس کاکوتی (28/1) و اسانس سیاه دانه (25/2) میلی گرم در میلی لیتر بدست آمد. هم چنین نتایج حاصل از روش براث میکرو دیلوسیون نیز ترتیب اثر مهاری و تخریبی اسانسها را تایید نمود. رابطه معنی داری بین اثر مهاری و تخریبی اسانس های مختلف با یکدیگر مشاهده شد. در آنالیز اسانس ها، مهم ترین اجزای اسانس های زیره سبز، کاکوتی و سیاه دانه، به ترتیب شامل آلفا پینین (30%)، پولگون (37%) و ترانس آنتول (9/38%) بودند. در مشاهدات انجام شده به وسیله TEM، تغییرات پاتولوژیک اصلی در دیواره سلولی، غشاء پلاسمایی و ارگانل های غشایی، دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که اسانس های زیره سبز، کاکوتی و سیاه دانه دارای عملکرد مهاری و قارچ کشی مناسبی علیه آسپرژیلوس فومیگاتوس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!