داربست های ضد میکروبی کتیرا جهت مراقبت زخم در شرایط مرطوب

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
وجود ماده ضد باکتری در شبکه هیدروکلوئیدی می تواند از بروز عفونت احتمالی زخم جلوگیری نماید. کتیرا با خواصی نظیر جذب رطوبت و ایجاد هیدروکلوئید و نگهداری و رهایش دارو پتانسیل بالایی را در این زمینه نشان می دهد. لذا هدف در این تحقیق معرفی پانسمانی داربستی از کتیرا جهت مراقبت زخم در شرایط مرطوب با توانایی رهایش دارو به صورت توامان بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، پودر کتیرا از گون ایرانی گونه Astragalus Gossypinus انتخاب گردید. از پودر کتیرا و آنتی بیوتیک آمینوگلوکوزیدی (جنتامایسین) محلول هایی تهیه شدند و با روش لیوفیلیزاسیون به داربستی از نانو الیاف تبدیل گردید. ساختار و گروه های عاملی نمونه ها با دیفراکسیون اشعه X و طیف سنجی مادون قرمز مشخص گردیدند. مورفولوژی و سنجش اثر ضد میکروبی آنها بترتیب با مشاهده تصاویر میکروسکوپ الکترونی پویشی و اندازه گیری هاله عدم رشد صورت پذیرفت.
یافته ها
جنتامایسین در محلول کتیرا بخوبی حل گردید و محلول حاصله پس از لیوفیلیزاسیون به داربستی از الیاف در محدوده قطری nm300 تا μm 2 تبدیل گردید. داربست های کتیرا خواص ضدباکتری قابل قبولی از خود نشان دادند. رطوبت بازیافتی الیاف کتیرا پس از لیوفیلیزاسیون در حدود 50% کمتر شد که با نتایج طیف سنجی مادون قرمز تطبیق داشت.
نتیجه گیری
داربست های کتیرای حاوی جنتامایسین قادرند به واسطه جذب ترشحات زخم و رهایش دارو جهت ترمیم زخم در محیط مرطوب به کار روند و از عفونت احتمالی زخم ممانعت نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 211
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!