بررسی آثار خشک سالی و ترسالی بر تغییرات پوشش گیاهی در دو منطقه پخش سیلاب و مراتع شاهد هرات استان یزد

پیام:
چکیده:
شناخت بهتر وضعیت پوشش گیاهی مراتع کشور و تغییرات آن در سال های مختلف، بر اساس نوسانات بارندگی و خشک سالی، اهمیت ویژه ای دارد. این شناخت اهمیت اولویت بندی اقتصادی مراتع را بر میزان بهره وری مشخص می سازد. تاکنون پایش جامع و مستمری برای پوشش گیاهی مراتع کشور در سال های مختلف، از نظر آثار خشک سالی و ترسالی، صورت نگرفته است. در این تحقیق آثار ترسالی و خشک سالی بر روی درصد تاج پوشش گیاهی و میزان تولید گیاهی در یازده عرصه پخش سیلاب و سه عرصه شاهد بررسی شد. در عرصه پخش سیلاب و عرصه شاهد، در هر یک، جداگانه، 3 ترانسکت 100 متری به فاصله 25 متری از همدیگر، به صورت عمود بر شیب، روی خطوط تراز و در هر ترانسکت 10 پلات 2×1 مترمربعی به فاصله 10 متری از همدیگر تعبیه شد. برای اندازه گیری تولید از روش قطع و توزین استفاده شد و برای اندازه گیری پوشش از پلات های 2×1 مترمربعی. نتایج با استفاده از آزمون دانکن در قالب طرح کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل به روش GLM در سطح اطمینان 95 و 99 درصد نشان داد که میزان تولید و تاج پوشش در تیمار های خشک سالی و ترسالی در سطح 1 درصد معنی دار است (010p<). میزان تولید شبکه در ترسالی ها 336 درصد و میزان تاج پوشش 34 درصد نسبت به خشک سالی افزایش داشته است. این امر بیانگر آن است که در ترسالی ها، که میزان بارندگی از میانگین سی ساله بیشتر است، میزان درصد تاج پوشش و تولید مثبت بوده است. بر اساس نتایج این تحقیق، پخش سیلاب باعث افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه در شبکه ها شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!