بررسی ویژگی های چوب سیمان تهیه شده از پسماندهای کشاورزی

پیام:
چکیده:
هدف اصلی از تولید پانل های چوب سیمان یا فرآورده های کامپوزیت با اتصال معدنی، ترکیب ذرات آلی مانند چوب و مواد لیگنوسلولزی با اتصال دهنده های معدنی از قبیل سیمان، گچ و غیره است. فرآورده های چوب سیمان که امروزه در بیشتر کشورهای جهان تولید می گردد دارای خواص کاربردی مطلوبی مانند مقاومت به عوامل جوی، آتش و عوامل بیولوژیک و سبکی وزن در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بوده و از پایداری ابعاد بالایی برخوردار است. علاوه بر تولید پانل های مسطح در پرسه ای معمولی، با استفاده از قالب های مناسب می توان محصولات دیگری از قبیل بلوک های سیمانی، آجر و قطعات فرم دار را نیز تولید نمود. امروزه پانل های چوب سیمان که به صورت صفحات بزرگی تولید می شوند، در حد وسیعی در احداث واحدهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. توسعه فناوری پانل های چوب سیمان در هر منطقه، به مواد اولیه مورد نیاز آن یعنی چوب یا مواد لیگنوسلولزی و سیمان مربوط می شود. در این تحقیق با توجه به مواد موجود هر منطقه به عنوان فاکتور متغیر (نوع ماده اولیه لیگنوسلولزی (ضایعات کشاورزی همانند کلش برنج، کاه گندم، ساقه چوبی پنبه از استان های گیلان، مازندران و گلستان)) و مقدار ماده افزودنی (همانند کلرید کلسیم (Cacl2) تخته هایی با شرایط ساخت یکسان (ضخامت تخته، فشار پرس) تولید شده و ویژگی مقاومت به خمش استاتیک، مدول الاستیسیته و مقاومت به خمش در حد الاستیک اندازه گیری و نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار MSTATC و طرح آماری فاکتوریل در قالب کاملا تصادفی مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. در نتیجه پانل های ساخته شده از نظر مقاومت مکانیکی در حداکثر بار، تخته سیمان تهیه شده از صنوبر به عنوان شاهد (4146/4 مگاپاسکال) بیشترین مقدار و ساقه پنبه (463/2 مگاپاسکال)، کاه گندم (6776/1 مگاپاسکال) و کلش برنج (8622/0 مگاپاسکال) به ترتیب در مرتبه های پایین تری قرار گرفته اند. البته نتایج کامل این تحقیق نشان دهنده این است که می توان از ضایعات کشاورزی در زمین های کشاورزی با رعایت نسبت های مناسب، به عنوان ماده اولیه برای ساخت دیوار و انباری استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
583 تا 596
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!