ساخت و اعتباریابی آزمون دات پروب برای اندازه گیری توجه انتخابی نسبت به تصاویر مرتبط با دلبستگی

پیام:
چکیده:
شواهد پژوهشی جدید بر نقش حیاتی دلبستگی در تنظیم عاطفه و عملکرد شناختی از طریق پردازش انتخابی اطلاعات مرتبط با دلبستگی دلالت دارد. هدف از مطالعه حاضر ساخت و اعتباریابی آزمون دات پروب برای اندازه گیری توجه انتخابی نسبت به تصاویر مرتبط با دلبستگی بود. محرک های مورد استفاده در آزمون دات پروب شامل دو طبقه از تصاویر مثبت و منفی مرتبط با دلبستگی بود. بر اساس طبقات مذکور و پس از چندین مرحله غربال گری، 275 تصویر انتخاب شد. سپس50 نفر از دانشجویان و پنج روان شناس متخصص تصاویر را بر حسب خوشایندی –ناخوشایندی و تناسب هر تصویر با دلبستگی درجه بندی نمودند. در پایان پنج تصویر از هر زیرمقیاس و در مجموع 45 تصویر که دارای بیش ترین نمره در هر دو بعد بودند انتخاب و با 45 تصویر خنثی که فاقد بار هیجانی خاصی بودند جفت شدند. بنابراین آزمون دات پروب شامل 90 تصویر بود. 161 نفر (76 مرد و 85 زن) از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (DASS-21) و تکلیف دات پروب را تکمیل کردند. نتایج نشان دهنده روایی بالای تصاویر و همچنین اعتبار بالای پاسخ شرکت کنندگان به آزمون دات پروب بود. با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت آزمون طراحی شده در این پژوهش قابلیت اندازه گیری جنبه های خودکار دلبستگی را دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!