تعیین همخوانی کاربرد و تجویز رادیوگرافی پانورامیک با اصول FDA در دندانپزشکان شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

استفاده از رادیوگرافی های پانورامیک در برخی موارد در مقایسه با سایر روش های رادیوگرافی راحت تر و با میزان کمتری همراه است، هر چند این روش در موارد خاصی هم دارای نقصان می باشد. با توجه به اهمیت رادیوگرافی در دندانپزشکی، مطالعه حاضر با هدف تعیین همخوانی تجویز رادیوگرافی پانورامیک با اصول FDA در دندانپزشکان عمومی شهر تهران در سال 89-1390 انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی، پانصد دندانپزشک عمومی به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب و با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه شامل متغیرهای زمینه ای و 27 سوال مرتبط با تجویز یا عدم تجویز رادیوگرافی پانورامیک بود. پاسخهای دندانپزشکان در مورد هر عامل به صورت «قویا باعث تجویز می شود»، «احتمالا باعث تجویز می شود»، «اثری در تجویز ندارد»، «احتمالا مانع از تجویز می شود» و «قویا مانع از تجویز می شود» جمع آوری و به صورت توصیفی بررسی شدند. برای بررسی اثر متغیرهای مختلف بر پاسخهای دندانپزشکان به عوامل ذکر شده از آزمون Binary logistic regression با متد enter استفاده شد.

یافته ها

0/44% از نمونه ها زن و 0/56% مرد و میانگین سنی نمونه ها 84/36 سال بود. با توجه به نتایج آنالیز رگرسیون در موارد نگرانی از سرطان زایی اشعه، بهداشت خوب، ارزیابی روند رشد و تکامل قبل از شش سالگی رادیوگرافی پانورامیک تجویز می شد که در این موارد با اصول FDA همخوانی ندارد. همچنین در بررسی اولیه وضعیت پریودنتال، بهداشت ضعیف، دردهای منتشر، تعییین ارتفاع کرست در قدام و بارداری، پانورامیک تجویز می شد که در این موارد کاملا همسویی با اصول FDA مشاهده می شود. (05/0 < P)

نتیجه گیری

سهولت کاربرد پانورامیک در 5/55% موارد موجب تجویز پانورامیک، بود و در دسترس بودن پانورامیک علت تجویز 6/47% دندانپزشکان است که در برخی موارد با اصول FDA همخوانی دارد و در سایر موارد عدم هماهنگی با اصول FDA وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!