بررسی شیوع اضطراب در معلمین مقطع دبیرستان شهر تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اضطراب یکی از شایع ترین مسایلی است که در طبابت با آن برخورد می شود و از آن جا که معلمین در کنار تعلیم و تربیت دانش آموزان به صورت ناخودآگاه با انتقال حالات و رفتار خود، نقش بسزایی در تامین و حفظ آرامش روحی آنان دارند، لذا تاثیرگذاری مطلوب از معلم به شاگرد، مستلزم عدم وجود اضطراب در این افراد و کسب مهارت های لازم جهت کاستن آن است. یکی از روش های اساسی در زمینه پیشگیری از بروز اختلالات اضطرابی آموزش است و این به آن معنا است که با شناخت افراد مبتلا و برنامه ریزی آموزشی مناسب می توان از بروز و تشدید اضطراب جلوگیری به عمل آورد.
هدف اصلی از این پژوهش تعیین شیوع اضطراب در بین معلمین مقطع دبیرستان شهر تهران بوده است. نوع مطالعه مقطعی بوده و در طی آن با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای (Multistage Random Sampling)، 500 معلم مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود شامل مشخصات جمعیت شناختی و آزمون استاندارد سنجش اضطراب کتل (Cattle Anxiety Scale) که بر اساس آن معلمین مورد مطالعه در گروه های بدون اضطراب تا اضطراب شدید قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ver 9 و آزمون های آماری Chi-square و T test مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
از معلمین مورد بررسی 25 درصد بدون اضطراب، 44.8 درصد دارای اضطراب خفیف، 22 درصد دارای اضطراب متوسط و 8.2 درصد دارای اضطراب شدید بودند. همچنین بین اضطراب، سن، جنس، وضعیت تاهل، رضایت مندی از شغل، علاقه مندی به امور مذهبی، سابقه اضطراب در خانواده، سابقه مراجعه به روانپزشک و سابقه فوت یکی از نزدیکان در 6 ماه اخیر رابطه معنی دار آماری دیده شد.
نتیجه کلی این که درصد قابل توجهی از معلمین مورد بررسی دچار درجاتی از اضطراب بودند 75) درصد(و این شیوع با بسیاری از عوامل قابل پیشگیری در ارتباط بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p118783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!