بررسی سواد سلامت بزرگسالان شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

دسترسی به اطلاعات مرتبط با سلامتی و آگاهی یافتن از مسایل بهداشتی و بیماری، فاکتور مهم و تعیین کننده سلامتی است. انتظار می رود که افراد برای داشتن سطح بالای سلامتی از این گونه اطلاعات استفاده نمایند. این نقش فعال بیماران، نیازمند دارا بودن سطح بالایی از سواد سلامت می باشد. در این مطالعه با استفاده از دو ابزار Short test of functional health literacy in adults (S-TOFHLA) و Newest vital signe (NVS) سواد سلامت در بزرگسالان شهر اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش ها

در مطالعه ای مقطعی به تعداد 525 نفر از افراد بزرگسال (بالای 18 سال) شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها به طور همزمان از دو پرسش نامه S-TOFHLA و NVS پس از اطمینان از اعتبار ترجمه و تعیین روایی و پایایی آن ها استفاده شد. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این پژوهش به تعداد 525 نفر بزرگسال (18 سال به بالا) با میانگین سنی 5/12 ± 6/33 سال وارد مطالعه شدند. بر اساس پرسش نامه S-TOFHLA 5/46 درصد افراد سواد سلامت کافی، 38 درصد سواد سلامت مرزی و 5/15 درصد افراد سواد سلامت ناکافی داشتند. پرسش نامه NVS نیز نشان داد که 38 درصد از افراد سواد سلامت کافی، 6/36 درصد سواد سلامت مرزی و 4/25 درصد سواد سلامت ناکافی داشتند. ضریب همبستگی Pearson با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نشان داد که بین نمرات دو پرسش نامه S-TOFHLA و NVS همبستگی بالایی (72/0 = r) وجود داشت و به لحاظ آماری معنی دار بود (001/0 < P). در این مطالعه بین سطح سواد سلامت و سن، سطح تحصیلات، جنس و وضعیت اقتصادی ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد، به طوری که سواد سلامت ناکافی در افراد با سنین بالاتر، تحصیلات کمتر، زنان و قشر کم درامد شایع تر بود.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که دو پرسش نامه S-TOFHLA و NVS برای به کارگیری در جامعه بزرگسالان فارسی زبان در جمعیت مورد مطالعه از کارایی و اعتبار کافی برخوردار است. بر اساس دو پرسش نامه مذکور طیف وسیعی از بزرگسالان شهر اصفهان سواد سلامت ناکافی و مرزی داشتند که این خود لزوم توجه بیشتر به امر سواد سلامت در برنامه های ارتقای سلامت را می رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
540 تا 549
لینک کوتاه:
magiran.com/p1188978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!