بررسی اثر آسپیرین بر تغییرات کورتکس و مدولای کلیه جنین رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آسپیرین داروی چندمنظوره و از پرمصرف ترین داروها در دنیا می باشد. آسپیرین در دوزهای پایین یک داروی مطلوب اما در دوزهای بالا عوارض جانبی تهدید کننده دارد. در این مطالعه اثرات آسپیرین بر بافت کورتکس و مدولای کلیه جنین های رت بررسی شد.
روش بررسی
تعداد 30 سر موش رت ماده باردار شده به طور تصادفی به شش گروه مساوی تقسیم شدند؛ گروه شاهد بدون مداخله و گروه شم که ml 2 آب مقطر (حلال آسپیرین) را از روز 20-8 بارداری به صورت گاواژ دریافت کرد و چهار گروه تجربی آسپیرین را با دوزهای mg/kg 75، 100، 200 و 300 دریافت نمودند. در روز 20 بارداری پس از کشتن مادران باردار و برداشتن کلیه جنین ها و انجام مراحل فیکساسیون و پردازش، مقاطع بافتی تهیه و رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین انجام شد. ضخامت کورتکس و مدولای کلیه اندازه گیری و سطح معنادار کم تر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
ناهنجاری جنینی ظاهری در گروه های تجربی مشاهده نگردید. میانگین وزن جنین ها، جفت ها و میانگین طول سری- دمی در گروه های تجربی با دوز mg/kg 75، 200 و 300 در مقایسه با گروه های شم و شاهد اختلاف معناداری نشان ندادند. اگرچه میانگین وزن جنین و جفت در گروه تجربی با دوز mg/kg 100 نسبت به گروه های شم و شاهد افزایش معناداری داشت. کاهش معناداری در میانگین نسبت ضخامت کورتکس به ضخامت مدولا در گروه های تجربی دوز mg/kg 75، 100 و 300، مشاهده شد (به ترتیب 03/0 P=، 013/0 P=، 03/0 P=).
نتیجه گیری
به نظر می رسد مصرف آسپیرین در دوران بارداری موجب بروز ناهنجاری ظاهری در جنین نمی شود اما می تواند تغییراتی را در ضخامت کورتکس و مدولای کلیه جنین ایجاد نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
562 تا 567
لینک کوتاه:
magiran.com/p1192953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!