فون سوسماران شهرستان سبزوار با تاکید بر گونه های هم زیستگاه به همراه ارائه چارچوبی برای تهیه نقشه های پراکنش خزندگان ایران

پیام:
چکیده:
مطالعه خزندگان و اتخاذ تدابیری برای حفاظت از آنها از اولویت های حفظ تنوع زیستی هر کشوری محسوب می شود. شهرستان سبزوار در غرب استان خراسان رضوی دارای غنای بالایی از مهرداران است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی فون سوسماران شهرستان سبزوار با تاکید ویژه بر گونه های هم زیستگاه به مدت سه سال (1388 تا 1390) انجام شده است. نتایج نشان داد که 21 گونه سوسمار متعلق به 13 جنس و 5 خانواده در این شهرستان زیست می نماید. مطالعه گونه های هم زیستگاه نشان داد که گونه Trapelus agilis با 18 گونه هم زیستگاه است و از این نظر بیشترین گونه های هم زیستگاه را در منطقه داراست. همچنین، ارتباط فون سوسماران سبزوار که در منطقه فیزیوژئوگرافیک فلات مرکزی قرار دارد با دیگر مناطق فیزیوژئوگرافیک سوسماران ایران بررسی شد. نتایج نشان داد سبزوار در سطح گونه بیشترین اشتراک را با دشت ترکمن دارد. تعداد این گونه های مشترک 13 عدد است. به دلیل ناقص بودن نقشه پراکنش خزندگان ایران و ضرورت ثبت مدون اطلاعات پراکنش خزندگان در تحقیق حاضر نقشه شبکه بندی شده 25×25 کیلومتر ایران به عنوان نقشه پایه برای ثبت نقاط پراکنش خزندگان ایران پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!