بررسی تنوع زیستی با روش تعیین زیستگاه ویژه و مقایسه الکتروفورزی پروتئین های بذر جمعیت های دو گونه بومادران (Achillea L.) در غرب ایران

پیام:
چکیده:

تنوع درون گونه ای و بین گونه ای از ذخایر مهم تنوع زیستی و منشا مهم گونه زایی به شمار می روند. بنابراین، تعیین آنها در راستای شناخت تنوع زیستی حایز اهمیت است. این پژوهش، با هدف بررسی وجود تنوع زیستی و مقایسه الکترفورزی پروتئین های ذخیره ای بذر جمعیت هایی از جنس بومادران (Achillea) در استان های همدان و کردستان با روش تعیین زیستگاه ویژه (DSS) انجام شد. بدین منظور، با مراجعه به فلورها برای گونه های A. tenuifolia و A. biebersteinii به ترتیب 12 و 9 زیستگاه ویژه انتخاب و ترکیب فلورستیک گونه های هم باش همراه با شرایط بوم شناختی مطالعه شد. پروتئین های ذخیره ای بذر استخراج و با تکنیک الکتروفورز با روش SDS-PAGE بررسی گردید. در بررسی زیستگاه های ویژه، در مجموع 120 گونه هم باش برای گونه های مورد بررسی شناسایی شد. نتایج حاصل از داده های تبارشناختی هر دو گونه به طور مجزا، به تشخیص شش گروه متمایز منجر شد که نشان دهنده تنوع بالای درون گونه ای در این گیاهان است. تحلیل داده های بوم شناختی و الکتروفورزی پروتئین های ذخیره ای بذر دو گونه کاملا منطبق بر نتایج تبارشناختی است و شش گروه پروتئینی کاملا مشخص برای جمعیت های هر دو گونه به دست آمد. وجود نوارهای 4، 5، 8، 12 و 13 که خاص زیستگاه های ویژه گونه A. tenuifolia است و نوارهای 14، 15 و 16 که خاص زیستگاه های ویژه گونه A. biebersteinii است، دو گونه را از نظر پروتئین های بذر در دو گروه کاملا مجزا قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!