اثر سم پیریدابن بر روی انسجامDNA اسپرم و عملکرد تولید مثلی موش های کوچک نر سفید آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیریدابن یکی از مشتقات پیریدازینون است که به عنوان کنه کش و حشره کش جدید در تمام نقاط دنیا برای کنترل کرم های ریز، و حشراتی نظیر شته ها، پروانه های سفید، استفاده می شود.
هدف
در این تحقیق میزان تاثیر پیریدابن روی پارامترهای مورفولوژیکی اسپرم، کیفیت و انسجام DNA اسپرم و تاثیر آن بر توان تولیدمثلی موش های سوری بررسی شده است.
مواد و روش ها
تعداد 80 موش کوچک نر سفید آزمایشگاهی بالغ و سالم استفاده شد. حیوانات به سه گروه کنترل، گروه تجربی دوز پایین و گروه تجربی دوز بالا تقسیم شدند. گروه تجربی دوز پایین و بالا سم پیریدابن را به ترتیب mg/kg 53 وmg/kg 212 و گروه کنترل آب مقطر دریافت کردند. در هر سه گروه اسپرم های مستقر در دم اپیدیدیم بعد از 45 روز استخراج شدند و تعداد اسپرم ها، میزان قابلیت زنده ماندن اسپرم ها، اسپرم های نابالغ و میزان آسیب DNA اسپرم ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتایج
نتایج ما نشان دادند که با دریافت پیریدابن تعداد اسپرم ها، قابلیت زنده ماندن اسپرم ها، میزان اسپرم های بالغ کاهش می یابد، و تعداد اسپرم هایی که DNA آن ها دچار آسیب شده بودند به طور معنی داری (0/05>p) افزایش نشان داد. کاهش توان باروی و اختلال در مراحل رشد و نمو جنین در محیط آزمایشگاهی در هر دو گروه تجربی دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان دادند که سم پیریدابن با آسیب رسانی به DNA های اسپرم ها وایجاد ناهنجاری در کروماتین آن ها، باعث افزایش اسپرم های نابالغ گردیده و موجب کاهش باروری می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
605 تا 610
لینک کوتاه:
magiran.com/p1196309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!