راهبردهای مقابله ای در بیماران دریافت کننده پیوند کلیه: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیوند کلیه به عنوان اولین روش انتخابی و موثرترین راه درمان جایگزین، برای بیماران مرحله نهائی بیماری کلیه به حساب می آید. دریافت پیونداگرچه می تواند بهبود کیفیت زندگی را بدنبال داشته باشد اما مددجویان را با چالش ها و نگرانی های جدیدی مواجه خواهد کرد.آنهابرای کنار آمدن با شرایط جدید، ناگزیز از کاربرد راهبرد هائی مقابله ای خواهند بود. هدف این مطالعه بدست آوردن درک عمیق از راهبردهای مقابله ای بودکه دریافت کننده گان پیوند کلیه برای کنارآمدن با این چالش ها مورد استفاده قرار می دهند.
روش
با استفاده از رویکرد کیفی با دوازده بیمار مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام گرفت. تجزیه و تحلیل با بهره گیری از روش تحلیل محتوا Graneheim& Lundman بود. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا اشباع داده ها وتا زمانی که دیگر کدها و طبقات جدیدی بدست نیامد ادامه یافت.
یافته ها
از تجزیه و تحلیل داده ها چهار درون مایه ودوازده زیر طبقه حاصل گردید که توصیف کننده راهبردهای مقابله ای در بیماران دریافت کننده پیوندکلیه بود. درو نمایه ها عبارت بودند از: معنویت، خود مدیریتی در جهت توانمند سازی،رفتار خود انعکاسی و پذیرش واقعیت.
نتیجه گیری
به نظر میرسددر در هرمرحله فرآیند کنارآمدن با پیوند کلیه راهبرد تطابق خاصی بیشترمورد استفاده قرار می گیرد، در روزهای اول راهبردمعنویت کاربرد بیشتری دارد.بعد ازآن دریافت کنندگان سعی می کنند با ارتقاء توانمندی های شخصی و جستجوی اطلاعات بیماری خود را مدیریت نمایند. بعد از مدتی در می یابندکه انکار واقعیت در طولانی مدت نمی تواند موثر باشد لذا استفاده از سایرراهبرد های خود اتعکاسی را در دستورکار خود قرارمیدهند لذااهداف جدیدی برای خود تعریف و تلاش می کنند با قبول محدودیت های خود به تطابق دست یابند.
زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1196566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!