مقایسه آنالیز ژنوتیپی KIR/HLA در جمعیت های لر و ایرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

پذیرنده های شبه ایمونوگلبولینی سلول کشنده (KIR) یک خانواده از پذیرنده های مهار کنندگی و فعال کنندگی هستند که به طور عمده توسط سلول های کشنده طبیعی NK)) بیان می شوند. پروتئین های KIR به عنوان پذیرنده هایی عمل می کنند که مولکول های آنتی ژن لکوسیتی انسان (HLA) کلاس I را شناسایی می کنند. KIRها و لیگاندهای HLA کلاس I آنها در پاتوژنز انواع مختلف بیماری ها مشارکت دارند. هدف این مطالعه آنالیز ژنوتیپی KIR/HLA در قوم لر برای اولین بار بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه 100 فرد سالم غیرخویشاوند لر از نظر ژن های KIR و لیگاندهای HLA به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز با استفاده از پرایمرهای اختصاصی توالی تایپ گردیدند. در نهایت، فراوانی ژن ها و ژنوتیپ های KIR و لیگاندهای HLA و ترکیبات KIR-HLA در جمعیت لر با جمعیت ایرانی مقایسه شد.

یافته ها

در جمعیت لر 22 ژنوتیپ KIR پیدا شدند و تمام ژن های KIR نیز مشاهده گردیدند. شایع ترین ژن های غیر چارچوبی در جمعیت لر KIR2DL1 و KIR2DP1 با 98٪ و KIR3DL1 و KIR2DS4 با 96٪ بودند. شایع ترین ژنوتیپ KIR مشاهده شده در جمعیت لر، ژنوتیپ AA با فراوانی 29٪ بود. از میان ژنوتیپ های لیگاند HLA، ژنوتیپ شماره 1 با فراوانی 35٪ بیشترین فراوانی را در جمعیت لر داشت. شایع ترین ترکیبات KIR-HLA مهاری و فعال کنندگی در جمعیت لر به ترتیب KIR2DL2/3+HLA-C1 با فراوانی 75٪ و KIR2DS2+HLA-C1 با فراوانی 47٪ بودند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که فراوانی ژن ها و ژنوتیپ های KIR و لیگاندهای HLA و ترکیبات KIR-HLA در جمعیت لر دارای ویژگی های کلی گزارش شده در جمعیت ایرانی می باشد، ولی با کاهش یا افزایش برخی فراوانی های هنوز هم منحصر به فرد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1197871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!