ارزیابی مواجهه با گرد و غبار قابل استنشاق و درصد سیلیس آزاد در کارگاه های ریخته گری کوچک (کمتر از 10 نفر کارگر) شهرستان پاکدشت- سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
کارگران شاغل در صنایع ریخته گری به اقتضای شغلشان در معرض خطر ابتلا به بیماری سیلیکوزیس قرار دارند. این بیماری سخت و زیان آور در نتیجه استنشاق گرد و غبار حاوی سیلیس آزاد ایجاد می گردد. از جمله عوامل موثر بر ابتلا به این بیماری، مقدار سیلیس آزاد در گرد و غبار می باشد. بر این اساس به منظور تعیین حدود مجاز مواجهه شغلی گرد و غبار قابل استنشاق حاوی سیلیس، تعیین درصد سیلیس آزاد گرد و غبار قابل استنشاق ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین میزان غلظت سیلیس آزاد و گرد و غبار قابل استنشاق در پروسه های مختلف ریخته گری های کوچک شهرستان پاکدشت بود.
روش کار
در این پژوهش، میزان سیلیس آزاد و گرد و غبار قابل استنشاق هوای داخل کارگاه های ریخته گری در حین فعالیت اندازه گیری شد. لازم به ذکر است که هر کارگر فقط در یک واحد کاری مشخص (قالب گیری، ماهیچه گیری، سندبلاست و وسط کاری) کار می کرد. نمونه برداری از گرد و غبار قابل استنشاق با استفاده از پمپ نمونه بردار و سیکلون انجام گرفت. تعیین مقدار گرد و غبار قابل استنشاق به روش وزن سنجی و تعیین مقدار سیلیس آزاد به روش اسپکتوفتومتری رنگ سنجی (روش 7601 اداره کل انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا) صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که 50% از کارگران، بالاتر از حد مجاز NIOSH و ACGIH (025/0 میلی گرم بر مترمکعب) در معرض گرد و غبار سیلیس کریستالی قرار داشتند. میانگین مواجهه کارگران در چهار پروسه کاری ریخته گری با سیلیس آزاد، 04/0 میلی گرم بر مترمکعب و انحراف معیار 02/0 ± میلی گرم بر مترمکعب بود. میانگین غلظت گرد و غبار قابل استنشاق در همه پروسه ها نسبت به حد قابل قبول مواجهه (PEL) ارایه شده از طرف OSHA بالاتر از حد مجاز بود.
نتیجه گیری
با توجه به این که 50% از کارگران در مواجهه با گرد و غبار سیلیس کریستالی بیشتر از حد مجاز قرار دارند، ضروری است اقدامات لازم برای کنترل گرد و غبار سیلیس از طریق روش های مختلف فنی و مدیریتی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!