بررسی تاثیر اجرای برنامه مراقبتی مبتنی بر تغذیه و ورزش بر بروز ترومبوز وریدهای عمقی در بیماران تحت اعمال جراحی ارتوپدی اندام تحتانی در بیمارستان امام خمینی ارومیه در سال 1391

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

ترومبوز وریدی یک علت مهم مرگ و میر در بیمارستان می باشد، که به میزان زیادی قابل پیشگیری است. بیماران تحت اعمال جراحی ارتوپدی بالاترین خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را دارند. از دیدگاه پرستاری روش های غیر دارویی و بدون عارضه در پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی در این بیماران از اولویت های مراقبت های پرستاری می باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای برنامه مراقبتی مبتنی بر تغذیه و ورزش بر بروز ترومبوز وریدهای عمقی در بیماران تحت اعمال جراحی ارتوپدی اندام تحتانی انجام شد.

مواد و روش کار

در این مطالعه نیمه تجربی تعداد یک صد بیمار دچار شکستگی اندام تحتانی جراحی شده که در بخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری و واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، به صورت تصادفی در چهار گروه: مداخله ورزشی، تغذیه ای، تغذیه ای/ورزشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه جمع آوری اطلاعات دموگرافیک بیماران، معیار کاپرینی، ترازو، متر و سونوگرافی کالر داپلر بودند. از آزمون کای اسکوئر، وان-وی آنووا، خطر نسبی و شانس خطر منتسب برای تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

بر اساس یافته های پژوهش، میزان بروز ترومبوز ورید عمقی پس از مداخله در سه گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل دارای تفاوت معنی دار آماری بود (05/0 P). به عبارت دیگر مداخلات انجام یافته خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را کاهش داده بود(092/0= RR).

بحث و نتیجه گیری

برنامه مراقبتی مبتنی بر تغذیه و ورزش در بیماران تحت اعمال جراحی ارتوپدی اندام تحتانی در پیشگیری از بروز ترومبوز ورید عمقی موثر بوده و توصیه می شود این مداخلات در برنامه های مراقبتی از این بیماران مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
680
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!