آموزش جاگذاری راه هوائی ماسک حنجره ای کلاسیک برروی مانکن به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان: مقایسه روش استاندارد با کاف نیمه پر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آموزش مدیریت راه هوایی از اجزای برنامه های آموزشی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ایران است. در این برنامه ها برروی لوله گذاری تراشه تاکید شده است که نیازمند کسب مهارت بالائی است. راه هوایی ماسک حنجره ای(LMA) یک ابزار جایگزین قابل قبول برای کنترل راه هوائی است که آموزش تعبیه آن به افراد مبتدی ساده تر است. هدف از این مطالعه مقایسه سرعت و کیفیت جاگذاریLMA کلاسیک به روش استاندارد با کاف نیمه باد شده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه آینده نگر مداخله ای متقاطع، دانشجویان پزشکی پایان مقطع فیزیوپاتولوژی، در یک کارگاه آموزشی کوتاه مدت در موردروش های جاگذاری LMA کلاسیک شرکت کردند. شرکت کننده گان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و سپس از لحاظ سرعت تعبیه ماسک، تعداد دفعات تلاش برای جاگذاری و کیفیت تهویه ریه های مانکن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
میزان موفقیت در اولین تلاش برای جاگذاری LMA در هر دو روش برابر بود و تمامی دانشجویان موفق به جاگذاری LMA شدند. سرعت جاگذاری LMA به روش کاف نیمه پر در مقایسه با روش استاندارد بصورت معنی داری کوتاه تر بود (05/0p<).
نتیجه گیری
زمان جاگذاری LMA کلاسیک در مانکن توسط دانشجویان پایان دوره فیزیوپاتولوژی به روش کاف نیمه پر کمتر از روش استاندارد است ولی موفقیت هر دو روش مشابه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!