تشخیص ژن های متالوبتالاکتامازی blaIMP و blaVIM در سویه های سودوموناس آئروژینوزا ایزوله شده از زخم بیماران بستری در بیماران سوانح و سوختگی شهید مطهری تهران سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در طی سالهای اخیر، سودوموناس آئروژینوزا تولید کننده متالوبتالاکتاماز، به عنوان یک عامل مهم عفونت های بیمارستانی گزارش شده است. همچنین عفونت با این باکتری، افزایش میزان مرگ و میر و هزینه های درمانی را در پی داشته است. این مطالعه، با هدف تعیین الگوی مقاومت دارویی و شناسایی ژن های متالوبتالاکتامازیblaVIM و blaIMP سودوموناس آئروژینوزا ایزوله شده از بیماران بستری در بخش سوختگی صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی، از مهر ماه تا بهمن ماه سال 1390 بر روی سویه های سودوموناس آئروژینوزا ایزوله شده از بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان شهید مطهری تهران انجام شد. برای همه سویه های تولید کننده متالوبتالاکتاماز، الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی با استفاده از روش دیسک دیفیوژن، طبق پروتکل CLSI به کار برده شد. جهت تشخیص متالوبتالاکتاماز از روش CDDT (ایمی پنم-ایمی پنم+EDTA) و برای شناسایی ژن های متالوبتالاکتامازیblaVIM و blaIMP از روش های PCR و Sequencing استفاده شد.
یافته ها
از 100 سویه سودوموناس آئروژینوزا جداشده، 83 ایزوله مقاوم به ایمی پنم بودند. با استفاده از روش CDDT، 48 ایزوله دارای متالوبتالاکتاماز تشخیص داده شدند، که از این تعداد، 6 ایزوله حاوی ژنblaIMP-1 و همگی فاقد ژن blaVIM بودند. در ضمن، 4 بیمار (3/8%) آلوده شده به سودوموناس آئروژینوزا تولیدکننده متالوبتالاکتاماز، در این بیمارستان فوت کردند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد درصد زیادی از سویه های سودوموناس آئروژینوزا، تولید کننده متالوبتالاکتاماز هستند. بنابراین، برای کنترل و درمان بهتر بیماران سوختگی، شناسایی سویه های حاوی متالوبتالاکتاماز ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1199006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!