شکایات چشمی کاربران در محیط کار اداری

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
در سال های اخیراستفاده از رایانه در هر کاری ضروری شده و کمتر حرفه ای را می توان یافت که در آن برای انجام وظایف از رایانه استفاده نشود. یکی از شایع ترین شکایات کاربران رایانه، مشکلات چشمی است. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی انواع شکایات چشمی در کاربران رایانه یکی از شرکت های نفتی آبادان است.
روش بررسی
نوع مطالعه توصیفی مقطعی است که به صورت تصادفی ساده روی 199 نفر ازکاربران رایانه انجام شده است. داده ها ازطریق پرسشنامه های دموگرافیک، خستگی چشمی و ارگونومی محیط کار با رایانه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 19 و روش های آمار توصیفی و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نمونه ها شامل 78 زن و121مرد با دامنه سنی 30 - 40 سال بودند که به طور متوسط 21 تا 40 ساعت در هفته از رایانه استفاده می کردند. فراوانی شکایات چشمی در کاربران به ترتیب شامل تار دیدن مانیتور2/44 درصد، سرگیجه در هنگام نگاه کردن به مانیتور7/41 درصد، اشک آلود شدن و اشک ریزش چشمی در حین کار با مانیتور7/38 درصد، احساس سوزش چشم2/38 درصد و احساس خشکی چشم2/38 درصد می باشد. بین خستگی چشمی با سن (014/0=P-value)، ساعت کار با رایانه (004/0= P-value)، شرایط کار (001/0= P-value)، وضعیت صندلی (03/0= P-value) و وضعیت مانیتور (02/0= P-value) رابطه معنی دار آماری مشاهده شد.
نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه فراوانی بالای شکایات چشمی در کاربران رایانه را نشان می دهد و تاثیر شرایط نامناسب محیط کار را در بروز این شکایات مطرح ساخته و لزوم اصلاح شرایط ارگونومیک محیط کار را بیان می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1199874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!