بهبود عمل کرد سامانه بازشناسی گفتار پیوسته با ویژگی های استخراج شده از مانیفولدهای گفتاری در فضای بازسازی شده فاز

چکیده:
یکی از رویکردهای موثر در بهبود کارایی سامانه های بازشناسی گفتار، طراحی روش های متنوع استخراج ویژگی از سیگنال گفتار و ترکیب اطلاعات به دست آمده از آنهاست. تحقیقات اخیر نشان می دهد که سیگنال گفتار رفتار غیرخطی و آشوبی دارد؛ ولی از این مشخصه سیگنال گفتار در سامانه های بازشناسی پیوسته گفتار استفاده نمی شود. یکی از حوزه های مناسب برای نمایش مشخصه های پویا و غیرخطی سیگنال آشوبی، فضای بازسازی شده فاز (RPS) است، از این رو در این مقاله یک روش جدید استخراج ویژگی مبتنی بر RPS (LLRPS) پیشنهاد شده است. این ویژگی ها از امتیاز شباهت تراژکتوری سیگنال گفتار جاسازی شده در RPS با مجموعه ای از مانیفولدهای واجی از پیش تعیین شده محاسبه می شوند. سپس مقادیر احتمال پسین واجی به وسیله ساختار شبکه عصبی TMLP از روی ویژگی های LLRPS تخمین زده می شود. ساختار شبکه عصبی استفاده شده، به صورتی است که علاوه بر توانایی استخراج اطلاعات پویا، قابلیت پیاده سازی روش های متنوع ترکیب خروجی دارد. نتایج آزمایش ها برروی مجموعه دادگان گفتاری فارس دات نشان می دهد که ترکیب غیرخطی خروجی سامانه های بازشناسی، شامل ویژگی های متداول کپستروم MFCC و ویژگی های پیشنهادی LLRPS، به ترتیب منجر به بهبود 94/3 درصد در دقت بازشناسی قاب و 02/4 درصد در دقت بازشناسی واج نسبت به عمل کرد سامانه بازشناسی پایه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1200517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!