بررسی دقت اندازه گیری خطی تصویر برداری کامپیوتری با اشعه مخروطی با استفاده از فواصل آناتومیک بدست آمده از جمجمه خشک انسان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دقتCBCT امروزه با توجه به کاربرد وسیعی که در دندانپزشکی پیدا کرده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این مطالعه، بررسی دقت اندازه گیری خطی CBCT با استفاده از اندازه گیری های مستقیم بر روی جمجمه های خشک انسان می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 16 لندمارک آناتومیک برروی 10 جمجمه خشک انسان به وسیله مارکرهای یک میلی متری گوتاپرکا مشخص گردید. اندازه گیری از 13 فاصله خطی بین لندمارک ها، یک بار بر روی جمجمه ها با استفاده از کولیس دیجیتال و بار دیگر بر روی تصاویر دوبعدی CBCT تهیه شده توسط دستگاه NewTomVGi، با استفاده از نرم افزار NNT انجام گرفت. فواصل برروی تصاویر CBCT و جمجمه های خشک، دو بار توسط دو مشاهده گر اندازه گیری شدند. میانگین اندازه گیری های جمجمه، ابعاد واقعی و میانگین اندازه گیری های تصاویر CBCT، ابعاد رادیوگرافیک در نظر گرفته شد. اندازه گیری ها با استفاده از آنالیز paired sample t-test با یکدیگر مقایسه شدند. برای اندازه گیری های تکراری Intraclass Correlation Coefficient بدست آمد.
یافته ها
هیچ تفاوت معنی داری بین اندازه گیری های واقعی و رادیوگرافیک گزارش نشد. میانگین خطای اندازه گیری های جمجمه و تصاویر CBCT، 36/0- و میانگین درصد خطای اندازه گیری ها 03/1- درصد به دست آمد. میانگین Intraclass Correlation Coefficientاندازه گیری های تکراری بر روی جمجمه ها از اندازه گیری های CBCT بزرگتر ثبت شد.
نتیجه گیری
اندازه گیری های خطی بر روی تصاویر CBCT در ناحیه کرانیوفاشیال دقیق و قابل اطمینان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
497 تا 507
لینک کوتاه:
magiran.com/p1201807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!